بازی سالم، برای جامعه سالم

راهنمای مدیریت مدت زمان استفاده از صفحات نمایش (قسمت دوم)

کلیدواژه ها: مراقبت از سلامت  مدیریت مصرف  تعادل مصرف رسانه‌ای  نظارت مصرف  زمان بازی 
شنبه ٢٣ فروردين ١٣٩٩

پس برای استفاده از صفحه‌های نمایش چه مدت به بچه‌ها زمان دهیم؟

پاسخ سررراست این است که زمان کمی باید به آنها بدهیم. کودکان زیر دو سال اصلاً نباید از آنها استفاده کنند. کارشناسان بر این باورند که تمام صفحه‌های نمایش باید از جلوی دست نوزادان و کودکان نوپا کنار رود.

کودکان ۲ تا ۵ سال نباید بیش از یک ساعت در روز و بچه‌های ۵ تا ۱۸ سال هم نباید بیش از دو ساعت در روز زمان برای استفاده از صفحه‌های نمایش در اختیار داشته باشند. رعایت این مسئله برای نوجوانان، به‌ویژه با توجه به اینکه برای انجام اغلبِ تکالیف‌شان به کامپیوتر نیاز دارند، دشوار است. اما به خاطر داشته باشید که خطر واقعی مربوط به زمانی‌ست که از صفحه‌های نمایش برای امور غیرآموزشی و اوقات فراغت استفاده می‌شود، بنابراین نباید زمان استفاده از صفحه‌های نمایش برای انجام تکالیف را در این محدوده‌ی زمانی بگنجانید.

راهنمای استفاده از صفحه‌های نمایش برای والدین و فرزندان

  • مدت زمان در معرض صفحه‌های نمایش بودن را کاهش دهید

مدت زمان استفاده از صفحه‌های نمایش در کودکان زیر سه سال را به حداقل برسانید. دولت فرانسه توصیه می‌کند که این گروه سنی اصلاً زمانی را جلوی صفحه‌های نمایش سپری نکند. برای کودکان بالای سه سال حداکثر دو ساعت در روز توصیه شده است که البته شامل زمان انجام تکالیف نمی‌شود.

  • قابلیت دسترسی و دسترسی‌ها را بررسی کنید

اجازه ندهید فرزندتان در اتاق‌خوابش تلویزیون، کامپیوتر یا هیچ نوع وسیله‌ی الکترونیکی با صفحه‌ی نمایش داشته باشد. سیگمن می‌گوید که با والدین بسیاری صحبت کرده است که پشیمان‌اند از اینکه اجازه‌ی داشتن صفحه‌های نمایش در اتاق‌خواب را به فرزندان‌شان داده‌‎اند و به نظرشان پس‌گرفتن این وسایل دشوارتر از آن است که از ابتدا اصلاً اجازه‌ی داشتن‌شان را به بچه‌ها نمی‌دادند. اما حتی اگر این کار دشوار باشد، باید صفحه‌های نمایش را از اتاق‌خواب فرزندان‌تان دور کنید. در غیر این صورت، سلامت جسمانی و شناختی آنها را به خطر می‌اندازید.

  • قوانینی برای آنها وضع‌کنید

والدین باید درمورد استفاده کودکانشان از صفحه‌های نمایش پروتکل‌هایی وضع‌کنند و باید در خانه‌هایشان مکان‌هایی را تعیین کنند که دسترسی به رسانه‌ها در این مکان‌ها ممنوع است.(مثلا اتاق خواب یا آشپزخانه) خود والدین نیز باید این پروتکل‌ها را رعایت‌کنند.مثلا در حین غذا خوردن تلویزیون نبینند و حین برقراری ارتباط با فرزندان‌شان از وسایل الکترونیکی خود استفاده نکنند.

  • دلایل این قوانین را توضیح دهید

هیچ‌گاه بدون‌توضیح دلایل،  تلویزیون، تبلت یا کامپیوتر کودکتان را خاموش نکنید و به او توضیح دهید که چرا دارید مدت زمان استفاده از صفحه‌های نمایش را محدود می‌کنید. درباره‌ی مزایای سلامتی استفاده‌ی کمتر از صفحه‌های نمایش با آنها صحبت کنید. اگر خطرات استفاده از صفحه‌های نمایش را به روشنی برای بچه‌ها توضیح دهید، بهتر به راهنمایی‌هایتان گوش می‌دهند.

درگیرِ جهان آن‌ها شوید

هنگامی که فرزندتان آنلاین است، مدتی کنار او بنشینید و با او وقت بگذرانید. به سایت‌ها، بازی‌ها و کانال‌های یوتیوبی که دنبال می‌کند، نگاهی بیاندازید. شما باید دنیای آنلاین فرزندتان را درک کنید.

  • صداهای پس‌زمینه را حذف کنید

صدا‌های پس‌زمینه تمرکز فرزند شما را حین انجام تکالیف کاملا از بین‌ می‌برد. اگر در قسمت دیگری از خانه در حال تماشای اخبار از تلویزیون هستید، صدای آن را تا حد ممکن کم‌کنید.

  • از نظارت‌ها استفاده‌کنید

میانگینِ هفتگی بگیرید تا ببینید که فرزندتان چه مدت زمانی را جلوی صفحه‌های نمایش می‌گذراند کل اعضای خانواده را ملزم‌کنید تا در این سیستم نظارتی شرکت کنند.‌حتما برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه، اپلیکیشن‌های مورد استفاده روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، مرورگرهای اینترنت و بازی‌های ویدیویی را به سیستم نظارتی اضافه‌کنید.

  • استراحت بدهید

استفاده از صفحه‌های نمایش اغلب منجر به تحریک و خستگی بیش‌ازحد می‌شود. بنابراین به فرزندتان را مجبور به استراحت‌کنید تا مغزش آرام شود.

  • چند کار را به صورت هم‌زمان انجام ندهید

انجام چند کار به صورت هم‌زمان برای بزرگسالان است، نه کودکان. تمرکز عمیق در کودکان سبب می‌شود تا به متفکران بهتر و خلاق‌تری بدل شوند. پژوهش‌ها حاکی از آن است که تلاش برای وادار کردن بچه‌ها به انجام چند کار به صورت هم‌زمان، ازآنجایی‌که مهارت‌های تمرکز مؤثر را یاد نگرفته‌اند، سبب می‌شود که در این کار موفق نشوند.

  • پیش از خواب، اجازه ندهید با هیچ صفحه‌ی نمایشی سروکار داشته باشند

میان زمان استفاده از صفحه‌های نمایش و زمانِ خواب فاصله‌ای قرار دهید. امروزه در اکثر صفحه‌های نمایش از ال‌سی‌دی استفاده می‌شود که نور آبی‌ای از خود ساطع می‌کند که مانع از خواب می‌شود و ساعت بیولوژیکی بدن را به هم می‌ریزد. به خاطر داشته باشید که اتاق‌خواب مرکز تفریحی نیست، بلکه مکانی برای خواب و استراحت بچه‌هاست.

  • فهرستی برای از بین بردن حس کسالت درست کنید

در راستای کمک کردن به بچه‌ها برای دستیابی به خلاقیت و خودمختاری خویش، از آنها بخواهید تا فهرستی از انواع فعالیت‌هایی بنویسند که هنگامی که اجازه‌ی استفاده از صفحه‌های نمایش را ندارند، دوست دارند انجام دهند. فهرست را روی یخچال بچسبانید. وقتی بچه‌ها دارند نِق می‌زنند که هیچ کاری برای انجام دادن ندارند، فهرست را به آنها نشان دهید و در صورت لزوم به موارد آن بیافزایید.

  • از اینترنت برای مبارزه کردن با صفحه‌های نمایش استفاده کنید

از اینترنت کمک بگیرید تا اعتیاد فرزندان‌تان به صفحه‌های نمایش را بکاهید. تعداد زیادی پروژه‌های هنری آنلاین، راهنمایی‌های آشپزی، باغبانی، آزمایش‌های علمی و ... در اینترنت موجود است. کافی‌ست تا آن‌ها را جستجو کنید و با شمار زیادی از دستورالعمل‌ها روبه‌رو شوید. از چنین فعالیت‌هایی به‌منزله‌ی راهی برای دوری فرزندان‌تان از صفحه‌های نمایش استفاده کنید.

جایگزین‌هایی برای صفحه‌های نمایش

دکتر سیگمن عمیقاً به آنچه «‌کنارآمدن با ملال» می‌نامد، باور دارد. به نظر او این تصوری اشتباه است که بدترین اتفاقی که برای بچه‌ها می‌تواند بیافتد این است که حوصله‌شان سر برود. به گفته‌ی او بچه‌ها باید یاد بگیریند چطور با ملال‌شان کنار بیایند. خسته‌شدن زود‌ازحد و تحریک‌پذیری عصبی خیلی بدتر از ملول شدن است. یادگیری کنار آمدن با ملال منجر به خودکفایی بیشتر می‌شود و این خطر را کاهش می‌دهد که به‌منظور ازبین‌بردن ملال، دست به دامانِ فعالیت‌های اعتیادآور و ناسالم شوند.

دکتر سیگمن جایگزین‌هایی را برای صفحه‌های نمایش پیشنهاد می‌دهد که عبارتند از:

  • فعالیت بدنی:

استفاده از صفحه‌های نمایش معمولاً در حالت نشسته و بی‌تحرک صورت می‌گیرد، بنابراین بلند کردن بچه‌ها و به حرکت واداشتنِ آنها گزینه‌ی سالم‌تری خواهد بود. جدیدترین پژوهش‌های علمی حاکی از آن‌اند که استفاده افراطی از صفحه‌های نمایش در حالتِ نشسته باعث خطرهای جدی در سلامت و تناسب اندام فرزندانمان می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را در سنین بزرگسالی افزایش می‌دهد.

بنابراین مدت زمان استفاده از صفحه‌های نمایش را کاهش دهید و آن زمان را با انجام فعالیت‌های بدنی بیشتر جایگزین کنید.

ساعت‌های متوالی که در حالت  نشسته سپری می‌شوند، نه تنها منجر به چاقی مزمن می‌شوند، بلکه سبب بروز بیماری‌هایی همچون دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی‌ عروقی و حتی سکته‌های مغزی نیز می‌گردند. حتی همین حالا هم که  دارید به این مسئله فکر می‌کنید که فرزندتان چه مدت زمانی را در برابر صفحه‌های نمایش سپری می‌کند، به خودتان لطفی بکنید و قدمی بزنید !

  • بیرون بروید:

فقط به بیرون رفتن برای قدم زدن اکتفا نکنید. فعالیت‌های بیرون از خانه را برای خودتان جذاب‌تر کنید. مثلاً از درختان بالا بروید، در جنگل قایم‌موشک بازی کنید یا به پیک‌نیک بروید.

  • فعالیت‌های اجتماعی:

با این فکر که کل روز در فیس‌بوک چرخیدن به معنای انجام کاری اجتماعی‌ست خودتان را گول نزنید. برای بچه‌ها بسیار حیاتی و مهم است که در دنیای واقعی و نه در دنیای مجازی پوشالی، با بچه‌های دیگر در ارتباط باشند.

  • سرگرمی‌ها:

شاید گاهی این طور به نظر نرسد، اما بچه‌ها وقتی مجبور باشند، مهارت زیادی در پُر کردن زمان‌شان و یافتن سرگرمی‌های هیجن‌انگیز برای خودشان دارند؛ مانند هنر، کاردستی، ماهی‌گیری، ورزش، لگو، بادبادک، درست کردن کلکسیون، تماشای پرندگان، نجوم، آشپزی، موزه‌ها، عکاسی، موسیقی، باغبانی. رسیدن به چنین فهرستی چندان دشوار نیست.

  • حتما انجام بخشی از وظایف منزل را به بچه‌ها بسپارید:

بچه‌ها هم  باید در انجام کارهای خانه کمک کنند، وسایل‌شان را جمع و تمیز کنند، کمی آشپزی بلد باشند، میز غذا را بچینند، ماشین‌ ظرف‌شویی را خالی کنند، لباس‌ها را از روی بند رخت بردارند و غیره. شاید انجام این کارها کسالت‌آور باشد، اما باعث می‌شود مدتی را دور از صفحه‌های نمایش سپری کنند و حس خودکفایی بیشتری را در خود پرورش بدهند.

سیمون جری (مترجم: ملیکا خوش‌نژاد) منبع:https://www.techadvisor.co.uk/feature/digital-home/how-much-screen-time-for-kids-3520917/

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است