پنج قانون مهم برای ساخت بازیهای ماندگار بلاک چینی
راز ایجاد پروژههایی که مدت طولانی به فعالیت خود ادامه میدهند نه داشتن پول بیشتر است، نه فناوری بهتر و نه ارائه آیتمهای رایگان؛ راز ماندگاری آنها در ارتباطات انسانی نهفته است. اغلب اوقات گفته میشود که تکنولوژی بلاکچین با سرعت نور در حال حرکت رو به جلو است و هم اکنون نوبت رشد صنعت بازیهای بلاک چینی است. این موضوع صحت دارد و پروژهها، افراد و پلتفرمهای جدید همواره در حال ورود و خروج به این عرضه هستند.
قانون اول: بازی بسازید که مردم خواهان بازی کردن آن باشند
برکسی پوشیده نیست که جامعه سنتی گیمینگ با عرضه گیمینگ در بلاکچین مخالف است. گیمرهای سنتی خواهان بازیهای Play To Playیا Play To Win بازیهای رایج رایانهای هستند، نه بازیهای .Play To Earn این دست از گیمرها دوست ندارند بازیها حس یک شغل را به آنها منتقل کند. گیمرها علاقهای به انجام این بازیها ندارند. هیچگونه ویژگی خاصی در ماهیت بازیهای بلاکچینی وجود ندارد که این دست از بازیها لزوما باید بازیهای جذابی باشند یا در آنها بازی کردن بر کسب درآمد ارجحیت داشته باشد. به عبارت سادهتر در بازیهای سنتی کسب درآمد بر خود بازی اولویت ندارد و مسئولیت اصلی سازندگان و توسعهدهندگان آنها، ساخت یک بازی برای سرگرمی است.
لازم نیست بازی شما بهترین گرافیک را داشته باشد یا استودیوی AAA باشید (استودیوهایی که بازیهای پرخرج و بزرگ میسازند.) هرچند باید بازیای بسازید که به گیمرها در ازای وقتی که صرف میکنند و در بازی مشارکت دارند، به طور مستمر پاداش دهید و این پاداشها فقط با ارائه توکنهای مختلف نیست؛ بلکه باید سرگرمی و لذت را به گیمرها ارائه دهید.
برای مثال بازیهایی با سازوکارهای آسان و ارائه پاداش بسیار زیاد نمیتوانند گیمرها را به مدت طولانی حفظ کنند، هرچند ممکن است در کوتاه مدت شاهد حضور و مشارکت بسیار زیاد گیمرها باشیم. به همین دلیل پروژههای گیمینگ نباید برای جذب کاربران جدید به اهدای جوایز و پاداش متکی باشند. پاداشها و موارد رایگان نکات خوبی هستند، اما به رشد و وفاداری بلندمدت نمیانجامند.
قانون دوم: واقعی و راستگو باشید
در عرضه رشد سریع بازیهای بلاکچینی که مشاهده افزایش اعداد و ارقام به اولویت اصلی تبدیل شده است، تمرکز و توجه به جای کیفیت به کمیت رشد جامعه معطوف است؛ اما برای ایجاد یک جامعه منسجم و وفادار، ارتباط انسانی واقعی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر روی جامعه خود سرمایهگذاری کنید. به جای آنکه برای پاسخگویی به سوالات و حل مسائل فنی به افراد داوطلب متکی باشید، تیمی از افراد حرفهای در زمینه پشتیبانی از امور کاربران استخدام کنید، که بتوانند به طور شبانهروزی به شما کمک کنند. بدین ترتیب کاربران در هنگام نیاز به پشتیبانی، همواره به یک فرد واقعی مراجعه میکنند. برای مثال پلتفرم بازی Pegaxy تیم پشتیبانی حرفهای دارد که میتواند سریعتر به سوالات کاربران پاسخ دهد. این موضوع سرمایهگذاری بسیار مهمی در جامعه شما است و شما را از بخش عمدهای از بازیها متمایز میکند و جامعه شما نیز از شما قدردانی خواهد کرد.
قانون سوم: آهسته و پیوسته پیش بروید
محدود سازی افزایش تعداد کاربران خود را تا زمانی مد نظر قرار دهید که مطمئن شوید سیستم شما میتواند به همان میزان پاسخگو باشد. برای مثال پلتفرم بازی Pegaxyمکانیزمهای زمان استفاده مجدد را در پلتفرم پرورش و مسابقات خود معرفی کرد تا اطمینان حاصل کند که توکنهای بیهمتا NFTآن، طی چند هفته بیش از حد در بازار وجود نداشته باشد.
ارائه توکنهای بسیار زیاد و کسب سود بیشتر، وسوسهانگیز است. هرچند رشد و گسترش با سرعت نسبتا آرامتر به ما کمک میکند تا اطمینان حاصل کنیم که کاربران تجربه بهتری کسب میکنند. این موضوع همچنین از مشکلات جدیتر که ممکن است در آینده به وجود بیاید جلوگیری میکند.
قانون چهارم: از تجربه دیگران درس بگیریم
بازیهای بلاکچینی به حدی حوزه جدیدی است، که ممکن است مراجع اندکی برای سازندگان این بازیها وجود داشته باشد. اغلب به نظر میرسد که سازندگان در این مسیر تنها هستند و حوزه کاملا جدیدی را برای اولین بار کاوش میکنند. با وجود اینکه گیمینگ در بلاکچین حوزه نسبتا جدیدی است، تجربه این جامعه در حال رشد و گسترش است و باید از این تجربه استفاده کنیم. پروژههای بسیار زیادی صدها هزار دلار هزینه میکنند تا از دانش دیگران استفاده کنند. پس بهتر است به طور رایگان از تجربه سایر افراد فعال در این حوزه استفاده کرد.
قانون پنجم: اگر چیزی وجود ندارد، خودتان آن را بسازید
اصطلاحی وجود دارد که میگوید؛ اگر کار ناتمامی وجود دارد آن کار متعلق به شماست. به عبارت دیگر، اگر به دنبال چیزی هستید و آن را پیدا نمیکنید، خودتان آن را بسازید. از آنجایی که گیمینگ در بلاکچین حوزه جدیدی است، منابع موردنیاز برای سازندگان تازهوارد اغلب اوقات محدود است. عدم وجود ابزار مناسب گاهی اوقات میتواند سازندگان تازه وارد را بترساند؛ اما اقیانوس آبی بیکرانی که داخل آن هستیم، تابلوی نقاشی سفیدی برای خلق و نوآوری ما است. چیزهایی که ما میسازیم فقط به نفع خود ما نیست، بلکه بر تمام افراد تأثیرگذار خواهد بود.