بازی سالم، برای جامعه سالم

رابطه‌ی میان رسانه و سلامت نوجوانان

کلیدواژه ها: اثرات منفی  نوجوانی  گریز از واقعیت 
چهارشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٩

پژوهشگران مدت‌هاست که در کار ارزیابی تاثیر رسانه‌های الکترونیک بر تندرستی و سلامت جوانان و نوجوانان هستند. مطالعات تاثیرگذاری انجام شده است که گستره‌ای از تاثیرات، همچون تصمیم نوجوانان به سیگار کشیدن و اقدام به رفتارهای دیگری که پیامدهای منفی برای سلامت دارند، را مد نظر قرار داده­اند. کنکاش‌های اخیر هم فنون جدیدی برای فهم رابطه‌ی میان رسانه و انتخاب‌های افراد در زندگی ارائه کرده‌اند، و هم خواستار بهبود سواد رسانه‌ای نوجوانان شده‌اند. نکته‌ی قابل توجه اینکه، پژوهشگرانی که رابطه‌ی میان عادات تماشای جوانان و نوجوانان با رفتارهای دنیای واقعی‌شان را مطالعه می‌کنند، از سواد رسانه‌ای برای مقابله با تمایل رسانه‌ها به کارکرد «همچون دوستی ناباب برای جوانان که غالباً رفتارهای ناسالم را پرزرق‌وبرق و عادی نمایش می‌دهد» دفاع می‌کنند. پژوهشگران توصیه می‌کنند که برنامه‌های آموزشی سواد رسانه‌ای باید روی موارد زیر تمرکز کند:

  • کمک به جوانان برای فهم اینکه «حرفه‌ی رسانه‌ها فروش محصولات و رفتارهایی به آن‌هاست که غالباً برایشان خوب نیست»
  • توجه به سه وجه از چگونگی عملکرد رسانه‌ها: «مولف‌ها و مخاطبان»، «پیام‌ها و معناها»، و «واقعیت و بازنمایی‌»
  • فهم این نکته که رسانه‌های متعدد (مثلاً اینترنت، تلویزیون، فیلم و موسیقی) نیروهای مهمی در زندگی نوجوانان هستند و باید در تلاش‌های سواد رسانه‌ای مورد توجه قرار بگیرند
  • تضمین جذابیت احساسی و نیز عقلانی هنگام کار با دانش‌آموزان مقطع متوسطه

در این بستر، پیام‌های جنسی در رسانه‌ها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. برای نمونه، تعدادی از جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که محتوای جنسی در تمامی انواع محتواهای رسانه‌ای تکثیر می‌شوند – پس اینکه نوجوان مجله، اینترنت یا شبکه‌ی تلویزیونی MTV را ترجیح می‌دهند، اهمیتی ندارد – و فراگیرشدن این پیام‌ها است که تاثیرگذار است، نه صرف محتوای این پیام‌ها. این نکته به طور خاصی برای سنین دوازده تا چهارده سال صدق می‌کند. این پژوهشگران به علاقه‌ی قوی نوجوانان کم‌سن‌وسال‌تر به فیلم، بازی­های رایانه­ای و موسیقی اشاره کرده‌اند، بنابراین باید به این رسانه‌ها توجه بیشتری داشت. تغییرات فیزیکی و احساسی مرتبط با بلوغ باعث می‌شود معرفی جنسیت در رسانه‌ها برای زندگی جوانان به طور خاصی برجسته باشد، و این امر تاثیرات به‌سزایی نیز دارد. این تداعی‌ها شامل تصویر بدن، مصرف الکل و مواردی از این دست می‌شود.

با توجه به ادبیات سلامت عمومی، تهذیب جنسی به عنوان مهمترین عامل آمادگی جوانان برای بزرگسالی ترویج می‌شود. حتی دسته‌ای از جامعه‌ی کتابداران کتابخانه‌ها، ادبیات نوجوان و جوان را به خاطر تصویرسازی منفی از رابطه‌ی جنسی نقد می‌کنند. اگرچه وجود منابعی که مسائل جنسیتی نوجوانان را بازتاب می‌دهند در کتابخانه‌های عمومی نادرست نیست، امّا مجموعه‌سازی کتابخانه‌ای برای جوانان و نوجوانان باید شامل گستره‌ای از موارد جذاب و هیجان‌انگیز باشد که لزوماً بر جنسیت متمرکز نیستند. نیاز جنسی، دغدغه‌ای عادی و طبیعی در دوران نوجوانی است، اما باید به نوجوانان ایده‌هایی درباره‌ی دیگر وجوه زندگی ارائه داد تا بتوانند دیدگاه‌هایی بالغانه را به زندگی شکل دهند.

جنیفر بورک پیرس (مترجم: سهیل رضانژاد) منبع:کتاب Sex, Brains, and Video Games: A Librarian’s Guide to Teens in the Twenty-first Century نوشته Jennifer Burek Pierce صفحات 67-68.

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است