بازی سالم، برای جامعه سالم

مسائلی که والدین باید در مورد بازی «Fortnite» بدانند

کلیدواژه ها:  
شنبه ٣٠ بهمن ١٤٠٠

آیا فرزندان شما بیش از اندازه سرگرم انجام بازی فورتنایت هستند؟ در اینجا به تمامی مسائلی که باید در مورد این بازی ویدیویی محبوب بدانید، اشاره خواهد شد.

این بازی اکشن بتل رویال (Battle Royale) از طرفی بر کار تیمی و همکاری متفکرانه (در بازی به صورت تیمی) استقبال می‌کند و از سوی دیگر، مبتنی بر مبارزه با هزاران اسلحه و ابزار متنوع و به همراه خشونت با میلیون‌ها بازیکن آنلاین و موفقیت ناگهانی است که قطعا والدین را به این فکر می‌اندازد که آیا این بازی برای فرزند من مناسب است؟

فورتنایت چیست؟
اگر بچه‌های شما می‌گویند که دارند Fortnite بازی می‌کنند، در حال انجام یک بازی به سبک Battle Royale هستند. زیر مجموعه‌ای از یک سبک چندنفره اکشن-بتل رویال Fortnite از شرکت آمریکایی Epic Games. این بازی ویدیویی فوق‌العاده محبوب، عناصر بازی‌های تیراندازی را با اکشن‌های سریع ترکیب کرده است. در بازی دو حالت وجود دارد:حالت انفرادی به نام Save the World که بازیکن ماموریت دارد از قلعه در مقابل زامبی ها دفاع کند و یک حالت چند نفره با بازیکنان دیگر به صورت آنلاین به نام  حالت Battle Royale.

Battle Royale چیست؟
این نوع سبک بازی به تعداد زیادی بازیکن (اغلب 100 بازیکن) از نقاط مختلف دنیا اجازه می دهد تا با هم در یک مسابقه شرکت کنند. بازیکنان بر روی نقشه بزرگ بازی رها می شوند و باید با کشتن بازیکنان دیگر، برای زنده ماندن به عنوان آخرین نفر رقابت کنند. در طول بازی، بازیکنان سلاح‌ها مختلف جمع‌آوری می‌کنند، سازه‌های امن می‌سازند و سعی می‌کنند از طوفانی که به همه بازیکنان خارج از یک منطقه اصلی مبارزه آسیب میرساند، فرارکنند. بر خلاف نسخه Save the World، هیچ زامبی برای کشتن وجود ندارد، که آن را تبدیل به نسخه ای کمتر ترسناک برای بازی می کند. با این حال، بازیکنان می‌توانند آیتم‌هایی بخرند تا شخصیت بازی خود را شبیه یک زامبی و یا شخصیت ترسناک دیگری تغییر شکل دهند.

بازی به صورت تیمی و یا انفرادی؟
در Battle Royale سه حالت بازی وجود دارد: Solo، Duo و Squad. در حالت Solo بازیکن به صورت انفرادی وارد بازی میشود. در Duo، با یک هم تیمی و در حالت Squad، بازیکن در یک تیم چهار نفره بازی می کند. Duos و Squads می توانند دوستان واقعی بازیکن باشند که برای بازی با یکدیگر قرار گذاشته اند و یا بازیکنانی که به طور تصادفی باهم همبازی شده‌اند. 

چرا فرزند من اینقدر به بازی Fortnite علاقه دارد؟
دلایل زیادی وجود دارد که Fortnite تا این حد در بین کودکان محبوب است. یکی از دلایل اصلی میتواند القای حس پیروزی بزرگ پس از از بین بردن تمامی بازیکنان در یک نقشه بسیار بزرگ باشد. که البته در عین حال شکست در بازی در دقایق اولیه باعث ایجاد خشم در بازیکنان کم سن و سال تر میشود. مورد دیگر این است که ظاهر بازی کارتونی تری نسبت به سایر بازی‌های ویدیویی دارد، بنابراین گیمرهای جوان تر به سمت آن جذب می شوند. همچنین این بازی رایگان است از این رو تهیه بازی نیز آسان است.

آیا Fortnite برای کودکان مناسب است؟
برای برخی از والدین، سبک اکشن کارتونی و بدون خونریزی در بازی Fortnite باعث می‌شود که فکر کنند این بازی نسبت به سایر بازی‌ها بهتر و حتی بدون اثرات منفی است. اما ویژگی گفتگوهای صوتی آنلاین بازی، به ویژه در حالت بتل رویال، می‌تواند بازیکنان جوان‌تر را در معرض گفتگوهای توهین‌آمیز یا محتوای بسیار بزرگ‌تر از سن خود با غریبه‌های بازی قرار دهد. بسیاری از کارشناسان دنیای بازی، تمام بازی‌هایی که دارای چت صوتی هستند را برای کودکان توصیه نمی‌کنند. بازی Fortnite: Battle Royale مملو از خشونت اما به صورت کارتونی و بدون خونریزی است. از آنجایی ماموریت اصلی بازی زنده ماندن به عنوان آخرین بازیکن است، بازیکنان دائماً به بازیکنان دیگر شلیک و در عین حال از طوفان‌های مرگبار فرار میکنند. اگرچه در بازی خونریزی وجود ندارد و بازیکنان پس از کشته شدن به صورت کارتونی ناپدید میشوند اما محور اصلی بازی‌های Battle Royale بدون شک برای کودکان کم سن و سال میتواند آسیب رسان باشد. در بازی هیچ هدف خوب و یا مثبتی وجود ندارد. به عنوان مثال در خشن ترین بازی‌های اکشن، ماموریت هایی مانند نجات بیگناهان، دفاع از کشور و یا از بین بردن موجودات پلید وجود دارد اما در بازی‌های بتل رویال، تنها و تنها بازیکنان به کشتن یکدیگر ترقیب میشوند. بزرگسالان میتوانند این امر را فقط از جنبه سرگرمی در بازی ببینند اما ممکن است این حس مقابله با بازیکنان، تبدیل به یک حس واقعی با دوستانشان در دنیای واقعی شود. همچنین وجود گفتگوهای صوتی با بازیکنان دیگر، بی شک برای کودکان آسیب‌رسان است. اغلب بازیکنان پس از شکست در بازی در لحظات اولیه بازی، شکست خود را با کلمات رکیک بروز میدهند. البته والدین میتوانند با قطع صدای بازیکنان دیگر، که از امکانات داخل بازی است، در زمان بازی فرزند خود این آسیب را به حداقل برسانند اما در بازی گفتگوی نوشتاری نیز وجود دارد. مسئله مهم دیگر وجود حرکات و رقص‌های متعدد در بازی است که بازیکنان حتی برای برخی از آنان باید هزینه پرداخت کنند و امروزه بسیاری از این رقص‌ها توسط کودکان در دنیای واقعی تقلید میشود که به چالش فکری بزرگی برای تمامی والدین در سراسر دنیا تبدیل شده است.

آیا فورتنایت نیازمند صرف پول در بازی است؟
حتی در نسخه رایگان بازی، بخش‌های متعددی برای بازیکنان وجود دارد که برای به دست آوردن آیتم‌های داخل بازی پول خرج کنند. Fortnite بازیکنان را به خریدهایی مانند ارتقاء نسخه‌های Deluxe و Super Deluxe و همچنین ارز درون بازی به نام V-Bucks را برای خرید آیتم های جایزه تشویق می کند. همچنین Premium Battle Pass وجود دارد، یک اشتراک 10 دلاری که به بازیکنان امکان می دهد در سطوح بیشتری به رقابت بپردازند و لباس‌ها و شخصیت‌های انحصاری بازی را برنده شوند. این مسائل در نگاه سطحی اول ممکن است به صورت ایجاد تنوع در زیبایی بازی دیده شود اما در واقع راه‌های زیرکانه شرکت EPIC برای کسب درآمد از بازیکنان خود است. جالب است بدانید این شرکت آمریکایی کاربران ایرانی را برای ساخت اکانت محدود کرده است و همچنین بازیکنان ایرانی نمیتوانند به صورت مستقیم آیتم‌های بازی را خریداری کنند و باید از سایت های واسطه برای این امر استفاده کنند. وجود آیتم‌های متنوع و در عین حال بی مصرف ظاهری در بازی از عناصری است که والدین باید به آن توجه کنند. این آیتم‌های ظاهری در برخی موارد لباس‌ها و یا شخصیت‌های غیرمعقولی هستند که بازیکنان برای ایجاد حس تفاوت با بازیکنان دیگر خریداری میکنند. در دنیا گزارش‌های متعددی در خصوص استفاده بدون اجازه کودکان از حساب‌های والدین برای خرید آیتم‌های بازی فورتنایت وجود دارد.


سخن پایانی

انجام بازی‌ به صورت آنلاین بدون شک میتواند نسبت به بازی‌های دیگر برای کودکان دارای اثرات منفی بیشتری باشند. مسائلی مانند گفتگوهای بدون محدودیت با افراد ناشناخته، فروشگاه‌های داخل بازی و ویژگی‌های ظاهری نامتعارف. والدین میتوانند با نظارت بر انجام بازی فرزند خود این اثرات منفی را به حداقل برسانند. نظارت بر مسائلی مانند عدم گفتگو با افراد ناشناس، هزینه نقدی مشخص برای بازی و یا جلوگیری از مسائل ظاهری نامناسب که اغلب سنین پایین را هدف قرارداده‌اند. 

علی دارابی منبع:www.commonsensemedia.org

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است