بازی سالم، برای جامعه سالم

هشدار رسانه‌های چینی در خصوص اعتیاد کودکان به بازی‌های آنلاین

کلیدواژه ها:  
یکشنبه ٢٦ دي ١٤٠٠

سقوط سهام Tencent و NetEase (سرمایه‌گذاران بزرگی برروی بازی‌های پرطرفداری مانند Call of duty: Mobile و League of Legends) پس از اینکه رسانه دولتی چین از بازی‌های آنلاین به عنوان مواد مخدر یاد و تشبیه کردند.

مطلب خبری منتشر شده همچنین خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر در این صنعت به منظور جلوگیری از اعتیاد و سایر اثرات منفی بر کودکان بود ولی چند ساعت پس از انتشار حذف شد. اما در کمال تعجب پس از مدتی با عنوان جدید و حذف تشبیه بازی به یکی از مواد مخدر ذکر شده در خبر، مجدداً منتشر شد. پس از انتشار این خبر سهام Tencent حدود 6 درصد و NetEase تقریباً 8 درصد سقوط کردند که البته هر دو شرکت مقداری از ضررهای به بار آمده برروی سهام را پس گرفتند.

در این مقاله که توسط Economic Information Daily (یک نشریه دولتی چین وابسته به روزنامه رسمی Xinhua) آمده است که اعتیاد به بازی‌های آنلاین در میان کودکان بسیار گسترده شده است و می تواند بر رشد آنها تأثیر منفی بگذارد.

این مقاله بیان دارد که در سال 2020، بیش از نیمی از کودکان چینی دچار نزدیک‌بینی (اختلال بینایی) بودند و بازی‌های آنلاین بر آموزش آنها تأثیر می‌گذارد که البته این مطلب در میان رسانه‌های چینی مطلب جدیدی نیست و همواره دولت چین نگران تأثیر بازی‌های ویدئویی برروی بینایی کودکان چینی بوده است و موجب وضع قوانین جدید و محکم‌تری برای بازی‌های آنلاین در چین شده است. به این ترتیب که هیچ بازی آنلاینی قبل از کسب تاییده، اجازه انتشار بازی خود در چین را ندارد و همچنین در سال 2019 قانون منع انجام بازی‌های آنلاین برای افراد زیر 18 سال بین ساعت 10 شب تا 8 صبح در کشور چین وضع و اجرا شده است.


 

china gamers 2

توجه مقاله در ادامه، به کنترل بیشتر بر روی مدت زمانی است که کودکان برای بازی‌ها صرف می‌کنند و اهمیت بررسی با دقت برروی محتوای بازی‌ها است، تا میزان محتوای نادرست نشان داده شده به خردسالان در بازی‌های کاهش یابد.

البته هر دو شرکت بزرگ اقداماتی، از جمله ثبت نام واقعی برای مشخص شدن سن و اعمال محدودیت‌های متناسب با هر سن برای انجام بازی‌ها معرفی کرده‌اند که شرکت Tencent یک ویژگی تشخیص چهره را در تلفن‌های هوشمند معرفی کرده است تا صحت اطلاعات شخص ثبت‌نام کننده تایید شود. با این حال پس از انتشار مقاله، شرکت Tencent محدودیت‌های بیشتری را برای بازی اعلام کرد. محدودیت‌هایی مانند مدت کاهش مدت زمانی که افراد زیر 18 سال می توانند بازی‌های این شرکت را انجام دهند. این مدت زمان از 90 دقیقه به یک ساعت در روزهای عادی و از 3 ساعت به 2 در روزهای تعطیل کاهش پیدا کرده است. Tencent همچنین از خرید با پول واقعی توسط کودکان زیر 12 سال در فروشگاه بازی‌های خود جلوگیری کرده است و اعلام داشته است که تمامی حساب‌های کاربری که از اطلاعات جعلی در مورد سن خود استفاده کرده‎‌اند را مسدود خواهد کرد. Tencent همچنین مباحثی در خصوص ممنوعیت انجام بازی‌های آنلاین برای تمامی کودکان زیر 12 سال مطرح کرده است.

برخی کارشناسان این مسئله را انتخاب و قانونی نسبتاً لازم برای صنعت بازی میدانند و از آنجایی که درآمد اصلی شرکت‌های بازی‌سازی آنلاین از کاربران بالغ خود است، اعمال این محدودیت برای کودکان زیر 12 سال را بدون زیان و چه بسا مفید برای تمامی اقشار این صنعت میشمارند.


منابع:

 

www.nbcnews.com

www.cnbc.com

www.jjckb.cn

 

 

علی دارابی منبع:

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است