بازی سالم، برای جامعه سالم

آیا انجام بازی‌ به صورت آنلاین و گروهی میتواند مفید باشد ؟

کلیدواژه ها:  
دوشنبه ١٣ دي ١٤٠٠

بدون شک بازی‌های آنلاین، به خصوص در بین نوجوانان و بزرگسالان، امروزه از محبوبیت بیشماری برخوردار هستند، چرا که همواره تجربه‌های جدیدتری در هنگام بازی با سایر بازیکنان به ارمغان می‌آورند. در حال حاضر تعداد زیادی بازی چند نفره آنلاین در سرتاسر جهان وجود دارد که بازیکنان می توانند با دوستان خود بازی کنند و ماموریت‌های بازی اعم از حمله به منطقه‌ای در بازی به صورت گروهی، شکست لشکر بزرگ دشمنان و حتی رسیدگی به مزرعه را به صورت گروهی انجام دهند. اگرچه انجام بازی‌ به صورت گروهی نیازمند مهارت و توجه بیشتری در هنگام بازی است، اما میتواند در عین حال مزایایی نسبت به انجام بازی به صورت انفرادی داشته باشد.


استرس کمتر در هنگام انجام بازی گروهی نسبت به بازی تکنفره

یکی از مزایای اصلی بازی های چند نفره این است که با بازی با سایر رقبا از سراسر جهان، خلاقیت و توانایی ذهنی بازیکن را افزایش می دهد و به همین باعث کاهش استرس در بازیکن میشوند. بیشتر بازی‌های چندنفره آنلاین دارای ابزارهای تعامل اجتماعی بی‌شماری هستند که گیمرها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و با علاقه بیشتری بازی و ماموریت‌های آن را انجام دهند. حتی شرکت‌های سازنده این سبک نیز ماموریت‌هایی در بازی‌های خود قرار داده‌اند که بدون تعامل و همکاری با سایر بازیکنان، قابل انجام نیستد که اغلب جوایزی بهتر از ماموریت‌های تکنفره برای بازیکن دارند.

ارتباط با دوستان از راه دور 

یکی دیگر از بهترین مزایای بازی‌های چند نفره آنلاین این است که به بازیکنان اجازه می دهد با دوستان خود بازی کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند تا با کمک یکدیگر با دشمنان قوی‌تر بازی مقابله کنند. این روزها و با وجود پاندمی کرونا، طبیعتاً ملاقات با دوستان نزدیک با مقداری اختلال مواجه شده است اما انجام بازی به صورت آنلاین با دوستان و استفاده از تعاملات متنوع تعبیه شده در بازی‌ها، کمبود این روابط را تا حد بسیار زیادی جبران کرده است.

توانایی اقدامات استراتژیک در بازیکن را افزایش دهید

برخی از بازی‌های چندنفره آنلاین، نیازمند قدرت برنامه ریزی و استراتژی برای انجام ماموریتی بزرگ در بازی هستند. به عنوان مثال در یک بازی بزرگ به سبک نقش‌آفرینی، هر بازیکن مسئولیتی در هنگام مبارزه با اژدهایی بزرگ برعهده دارد که نیازمند تقویت جنبه استراتژی و سرعت‌عمل تصمیم‌گیری در ذهن است. در مثالی دیگر میتوان به یک بازی ساده‌تر مزرعه داری و مدیریتی اشاره کرد. برنامه ریزی برای اقدام‌های بعدی و تقسیم مسئولیت‌ها در این بازی‌های به صورت آنلاین نیز باعث تقویت قابلیت استراتژی در بازیکنان میشود.

cheff

 

تقویت حس مسئولیت‌، نظم و قانون‌پذیری

در بازی‌های آنلاین گروهی به دلیل تقسیم ماموریت‌ها بین بازیکنان، هر شخص نقش خود در بازی را مهم میداند و به همین دلیل برای انجام این نقش به بهتری شکل ممکن، در خود احساس مسئولیت میکند. امروزه در بازی‌های آنلاین گروهی، بازیکنان گروه‌های کوچک و بزرگ متعددی در بازی تشکیل میدهند. این گروه‌ها میتوانند از یک تیم 2 نفره تا یک اتحاد بزرگ 100 نفره باشند. اگرچه تعاملات نوشتاری و گفتاری در این اتحادها میتواند، در صورت بی‌توجهی به نوع گفتار، برای کودکان آسیب‌رسان باشد، اما در بسیاری از مواقع ایجاد و عضویت در این گروه‌ها میتواند حس مسئولیت‌پذیری و نظم در بازیکنان را افزایش دهد. 

گروه‌های بزرگ و حرفه‌ای بازی‌های آنلاین، اغلب قوانینی برای عضویت در گروه اعمال میکنند که شامل تمامی اعضا میشوند. قوانینی مانند رعایت ادب، فعال بودن در بازی، انجام ماموریت‌ها، کمک به سایر افراد گروه و ... که بازیکنان را به نظم و همکاری در انجام بازی دعوت میکنند. تمامی این قوانین باعث ایجاد هدفی، اگرچه مجازی، اما در عین حال جدی برای بازیکن در ساعات انجام بازی میشود که تعاملات اجتماعی در او را تقویت میکند.

val-1

 

 

 

علی دارابی منبع:www.bignewsnetwork.com

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است