بازی سالم، برای جامعه سالم

گیمرها «ماده خاکستری» مغز بیشتری نسبت به دیگران دارند

کلیدواژه ها:  
دوشنبه ٢٢ آذر ١٤٠٠

احتمالا همیشه به این فکر میکنید که ساعات طولانی در بازی‌های ویدئویی وقت صرف میکنید و که قطعاً این امر اثرات منفی زیادی با خود به همراه دارد اما خبر خوب این است که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می دهد این سرگرمی، با مدیریت زمان مصرف، می تواند طیف وسیعی از اثرات مفید روی مغز شما داشته باشد! اثراتی مانند بهبود کنترل شناختی، تنظیم عاطفی، وضوح فضایی بینایی، هماهنگی حرکتی دست و چشم.

علاوه بر این، یک مطالعه جدید توسط محققان استرالیایی و چینی است که نشان می‌دهد که انجام منظم و کنترل شده بازی‌های ویدئویی اکشن نه تنها در قسمت‌هایی از مغز که مسئول کنترل ماهیچه‌ها، مهارت‌های ادراک حسی مانند دیدن و شنیدن، عملکرد حافظه و احساسات، گفتار و تصمیم گیری است، موجب افزایش میزان ماده خاکستری میشود، بلکه باعث ایجاد ارتباط بهتر در مناطق فرعی مغز مرتبط با این عملکردها نیز میشود.

این تیم به سرپرستی محققان دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین و دانشگاه مک‌کواری سیدنی، از 27 گیمر حرفه‌ای که مقام‌هایی در بازی‌های اکشن، استراتژی و موبا (Moba) در لیگ‌های جهانی کسب کرده بودند، اسکن‌های MRI عملکردی برای تجزیه و تحلیل مغز انجام دادند و این اسکن ها را با  فعالیت مغز افرادی که معمولاً این نوع بازی‌ها را انجام نمی‌دهند مقایسه کرد. اسکن‌های عملکردی (functional MRI) بر روی ناحیه قشر منزوی مغز متمرکز شده‌اند، که تصور می‌شود با عملکردهای شناختی بالاتر مانند پردازش زبان و یا دلسوزی مرتبط است که فقط در انسان‌ها و میمون‌های بزرگ دیده می‌شود و همچنین با توانایی تمرکز و توجه بر روی یک کار و وظایف کنترل حرکتی مانند حرکت دست و چشم، عملکرد معده و بیان گفتار مرتبط است.

شکل زیرمسیرهای مغز را با اتصال عملکردی پیشرفته در گیمرهای حرفه‌ای در مقایسه با آماتورها نشان میدهد. توجه داشته باشید که مناطق قدامی (سبز)، انتقالی (زرد) و خلفی (قرمز) مغز در حرفه‌ای ها، ارتباط بیشتری نسبت به آماتورها دارند. تجزیه و تحلیل بعدی نشان داد که گیمرهای متخصص همچنین دارای ماده خاکستری بیشتری در قشر منزوی چپ و شیار جزیره مرکزی هستند.

gamer-brains


با نگاهی به این موضوع، متوجه میشویم که بازی‌های ویدیویی می‌تواند به طور فعال حجم ماده خاکستری و اتصال بین شبکه‌ها را در مناطق خاصی از مغز افزایش دهد اما این به این معنی نیست که همه باید برای توسعه مغز بهتر به بازی کردن به صورت حرفه‌ای بپردازند. انواع دیگر کارهای تکراری و مبتنی بر مهارت مانند ورزش، نقاشی و رانندگی، نیز میتوانند اثرات مشابهی برروی مغز افراد داشته باشند.
"اما خوب است بدانید که انجام بازی‌های ویدئویی لزوماً شما را خنگ نمی کند و یا مغز شما از بین نمیبرد و حتی در واقع، می تواند باعث شود شما سریعتر یاد بگیرید"



 منابع:

www.sciencealert.com
www.realclearscience.com


 

علی دارابی منبع:

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است