بازی سالم، برای جامعه سالم

تحریک مغز سالم، توسعه مهارت های حل مسئله، تسکین استرس

کلیدواژه ها:  
شنبه ٢٠ آذر ١٤٠٠

اگرچه بازی‌های ویدئویی اغلب به عنوان یک سرگرمی برای اوقات فراغت استنباط میشوند اما بسیاری از عناصر مشترک جهان‌های شبیه‌سازی‌شده در بازی‌های ویدئویی، می‌توانند مزایای ملموسی را در زندگی واقعی ما ارائه دهند. این مزایا میتوانند حتی برای بزرگسالان نیز مفید باشند. آگاهی از این مزایا میتواند به تمامی بازیکنان در سنین مختلف، در انتخاب بازی مورد علاقه خود کمک بسیاری کند.

 


  • بازی های ویدیویی می توانند مهارت‌های دستی/حرکتی را بهبود بخشند.

بازی های مبتنی بر دسته هدایت کننده بازی (Controller) می توانند برای دستان شما عالی باشند! در مطالعه‌ای که شامل گروهی از جراحان است، محققان دریافتند کسانی که بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند در انجام روش‌های پیشرفته جراحی سریع‌تر بوده و نسبت به کسانی که بازی انجام نمیدهند، 37 درصد کمتر اشتباه می‌کنند. بازی‌های ویدیویی خاص نیز به عنوان فیزیوتراپی برای کمک به قربانیان سکته مغزی برای بازیابی کنترل دست‌ها و مچ‌های خود استفاده میشوند.

  • بازی های ویدیویی می توانند ماده خاکستری مغز شما را تقویت کنند.

بازی در واقع تمرینی برای ذهن شماست که به عنوان سرگرمی ارائه شده است. مطالعات نشان داده اند که انجام بازی های ویدیویی به طور منظم ممکن است ماده خاکستری مغز را افزایش و قویت کند. (ماده خاکستری با کنترل عضلات، خاطرات، ادراک و جهت یابی فضایی مرتبط است.)

  • گیمرها ممکن است مهارت های اجتماعی بهتری داشته باشند.

تصور کلیشه ای از یک فرد خجالتی که از بازی های ویدیویی به عنوان راهی برای فرار از اجتماع استفاده می کند، نمونه یک گیمر معمولی نیست. تحقیقات برروی کودکان، نشان میدهد کسانی که بازی‌های ویدیویی بیشتری انجام می‌دادند، نسبتاً از مهارت‌های اجتماعی خوبی برخوردار هستند، از نظر تحصیلی بهتر عمل کرده و روابط بهتری با دانش‌آموزان دیگر ایجاد میکنند و تمامی این مسائل به دلیل وجود بخش‌های متعدد بازی اجتماعی و مشارکتی در انواع بازی‌ها امروزی است.

  • بازی ها می توانند توانایی حل مشکلات را در فرد افزایش دهند.

بازی های جهان باز(Open World)، ماموریت محور و چند سطحی مانند پازل های پیچیده ای طراحی شده اند که حل آنها چندین ساعت زمان می برد. گاهی اوقات، راه حل بر اساس اقدامات شما در بازی متفاوت است و حتی نتایج در بازی متنوع هستند. یادگیری برنامه‌ریزی و استراتژی در یک محیط فانتزی سریع، مهارتی است که می تواند در دنیای واقعی بازیکن نیز تاثیر گذارد. یک مطالعه بلندمدت منتشر شده در سال 2013 نشان داد که کودکانی که بیشتر بازی‌های سبک استراتژی انجام می‌دهند، مهارت‌های حل مسئله در خود را بهبود می‌بخشند و تمایل به کسب نمرات بهتری در سال‌های تحصیلی بعد را دارند.

  •  شما می توانید به عنوان یک گیمر فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید.

اکنون اکثر کنسول‌های بزرگ  بازی این فناوری را دارند که گیمرها را از روی مبل بلند کرده و مجبور به انجام فعالیت فیزیکی کنند. آینده بازی‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality) همه چیز را به سطح جدیدی می‌برد. سازندگان بازی های موبایلی نیز شروع به ایجاد بازی هایی کرده اند که نیازمند انجام بازی در فضای فیزیکی هستند.اینگونه بازی ها بر اساس داده های مکان واقعی ساخته شده و گیمرها به منظور پیشرفت در دنیای مجازی بازی ترغیب به حرکت و جابه‌جایی در دنیای واقعی میکنند.

  • بازی های ویدیویی می توانند مزایای سلامتی/روانی داشته باشند.

مطالعات نشان داده‌اند که برخی از بازی‌های ویدیویی می‌توانند با کاهش استرس در زمان انجام بازی به شخص برای کنترل برروی اعصاب خود کمک کرده و ریتم ضربان قلب را منظم کنند. به همین دلیل است که برخی از بازی های ویدیویی مدت ها است که در درمان برخی اختلالات ناشی از استرس استفاده می شوند.

  • بازی‌ها راهی سرگرم‌کننده برای درگیر شدن در یادگیری هستند.

میتوان گفت برای هرچیز و موضوعی یک بازی ویدئویی وجود دارد. در گذشته، بازیسازان متوجه شدند که می توان از بازی های ویدیویی برای بهبود مهارت های خواندن و ریاضی استفاده کرد. اما امروزه، بازی‌هایی وجود دارند که تاریخ جهان، آشپزی، سیاست، شیمی، معماری و موضوعات آموزشی دیگری را که ممکن است حتی در مدرسه با آن‌ها آشنا نشده‌اید، در خود جای دهند.

  • بازی های ویدیویی می توانند روحیه مقاومت و پشتکار را در بازیکنان تقویت کنند.

بازیکنان در بازی‌های ویدیویی یا برنده میشوند و یا با تلاش به انجام بازی ادامه میدهند، تا زمانی که به هدف پیروزی در بازی رسیده و از اشتباهات خود درس می‌گیرید. به همین دلیل، برخی از محققان و مربیان بر این باورند که بازی‌های ویدیویی می‌توانند به افراد بیاموزند که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند و هر گام اشتباه را فقط یک فرصت یادگیری دیگر در نظر بگیرند.

 positive-effects

 


منابع:

 

https://www.apa.org/news/press/releases/2008/08/video-games

https://www.sciencealert.com/gamers-have-more-grey-matter-and-better-brain-connectivity-study-suggests

https://www.independent.co.uk/news/science/video-games-children-learning-intelligence-social-skills-study-a6920961.html

https://www.apa.org/news/press/releases/2013/11/video-games

https://www.edutopia.org/blog/neurologist-makes-case-video-game-model-learning-tool

 

علی دارابی منبع:

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است