بازی سالم، برای جامعه سالم

ظهور والدین، پدربزرگ و مادربزرگ‌های گیمر !

کلیدواژه ها:  
چهارشنبه ١٠ آذر ١٤٠٠

در طول پاندمی کرونا، مردم به دنبال راهی برای ارتباط با عزیزان خود و فرار از افکار منفی بودند از این رو محبوبیت بازی‌های ویدیویی بین خانواده‌ها در این مدت به شدت افزایش یافت. 



پل کلیف
 در حالی که دختر هفت ساله‌اش، رومی، نینتندو سوییچ را برای کریسمس او راه اندازی کرده است، به شدت مجذوب بازی Animal Crossing شده است. پل 56 ساله درباره بازی شبیه‌سازی زندگی که در آن روستاییان فعالیت‌های روزانه‌ای مانند باغبانی، چیدمان مبلمان و جمع‌آوری میوه‌ها را انجام می‌دهند، می‌گوید: «من از ژانویه بیش از 600 ساعت در این بازی وقت صرف کرده‌ام».

او می‌گوید: «من عاشق جمع‌آوری و رسیدگی ها در این بازی هستم و ما از دستاوردها و خلاقیت یکدیگر در بازی شگفت زده میشویم.»

در حالی که بازی قبل از اینکه کووید-19 زندگی عادی را تغییر دهد و بسیاری را در خانه هایشان محبوس کند، در حال گسترش بود و محبوبیت آن در زمان پاندمی افزایش یافت. تحقیقات نشان میدهد که 62 درصد از بزرگسالان انگلستان در سال 2020 حداقل یک نوع بازی ویدیویی انجام می‌دهند، و همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که گروه سنی 55 تا 64 سال سریع‌ترین رشد را داشته و تقریباً یک سوم (32 درصد) از سال 2018 افزایش یافته است. 

دکتر لین لاو مدرس هنرهای کامپیوتری در دانشگاه آبرتای می گوید: «آنچه که ما این روزها بیشتر مشاهده میکنیم، آموزش والدین، پدربزرگ و مادربزرگ ها توسط فرزندان و نوه‌هایشان است نا با راه‌های ارتباطی جدید بیشتر آشنا شوند و این گردهمایی حول یک علاقه مشترک، باعث ایجاد تعاملات و ارتباطات بین نسلی با‌کیفیت، حتی از راه دور می شود. 

او می‌افزاید که بازی‌های ویدیویی می‌توانند مزایای متعددی برای افراد مسن داشته باشند. مزایایی از قبیل تقویت مهارت‌های شناختی و حل مسئله. بسیاری از نسل‌ها امروزه متوجه می‌شوند که بازی‌های ویدیویی آن چیزی نیست که فکر می‌کردند و متوجه میشوند که انواع مختلفی از بازی‌ها وجود دارد که می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. 

جین بون 62 ساله سرگرمی جدید خود را پس از اینکه پسرش در ماه مارس گذشته از دانشگاه به خانه نقل مکان کرد، پیدا کرد. او از پسرش خواست تا به او نحوه بازی کردن را بیاموزد!  جین می‌گوید: «همیشه فکر می‌کردم سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد و این کاری است که می‌توانیم با هم در طول قرنطینه انجام دهیم. او در مورد اولین تلاش خود در یک بازی اکشن ماجراجویی می گوید: "من بی فایده بودم اما پشتکار داشتم." و وقتی پسرش به دانشگاه برگشت او ادامه بازی را در کنسول ایکس باکس پسرش به تنهایی ادامه میداد.

او حس موفقیتی موجود در دنیای بازی را دوست داشت و از لذت مطلق کشتن یک رئیس اصلی (Boss) در بازی اکشن تا کاهش استرس با یک بازی طولانی در بازی های ماجراجویی می‌گوید: «این تجربه به من آموخت که می توانم کارهای جدید انجام دهم و تسلیم نشم. وقتی بزرگ‌تر می‌شوید خیلی آسان است که تصور کنید نمی‌توانید چیزهای جدیدی یاد بگیرید و این درست نیست.»

بازی با فرزندان و نوه‌هایش قرنطینه سوم را برای جولی میسون 66 ساله بسیار آسان‌تر کرد. گپ زدن در برنامه FaceTime در حالی که آنها بازی شبیه‌سازی آشپزی Overcooked انجام میدادند به آن‌ها کمک کرد تا زمانی که نمی‌توانستند یکدیگر را ببینند از ارتباط و سرگرم شدن با خانواده لذت ببرند. حتی شوهر جولی، که به بازی ها علاقه نداشت، هر روز بازی Mario را  به همراه همسر خود انجام میدهد. 

انجام بازی Minecraft با فرزندان بزرگ‌شان باعث شد تا آنجلا و برنهارد هایدمن 55 و 57 ساله در طول قرنطینه افکار خود را متمرکز کنند. ساخت و ساز در بازی به آنها کمک کرد تا به عنوان یک خانواده در ارتباط باشند. تجربیات، ماجراجویی ها و حتی رویدادهای زندگی مشترک را به آنها ارائه داد. آنها تابستان گذشته یک جشن فارغ التحصیلی مجازی برای پسرشان برگزار کردند، سالن فارغ التحصیلی خود، گواهی مجازی و همچنین یک رستوران در بازی ساختند.



پروفسور جیمز نیومن، یکی از محققین فرهنگ بازی‌های ویدیویی می‌گوید: «بازی‌های ویدیویی منبع کمکی مهم برای بسیاری از افراد در این دوره‌های دشوار بوده اند. دنیای بازی لذتی برای اشخاص به ارمغان می‌آورند که ناشی از انجام فعالیت های متنوع و متداوم در دنیای مجازی مانند بازی Animal Crossing است و یا امکان پرسه زدن و حرکت آزادانه در جهان‌های باز وسیع در زمانی که دسترسی محدود به واقعیت‌ها وجود دارد.

نیومن می‌گوید: بازی‌های ویدیویی علاوه بر ارائه سرگرمی و یکنواختی سال گذشته، به ارتباط دوستان، خانواده‌ها و افراد در هر سنی در سراسر جهان کمک به سزایی کرده است.

safe_gaming_for_kids

 

علی دارابی منبع:https://www.theguardian.com

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است