بازی سالم، برای جامعه سالم

۱۰ دلیل برای ترقیب کودکان به انجام بازی ماین کرفت (MineCraft)

کلیدواژه ها:  
یکشنبه ٣٠ آبان ١٤٠٠

 

ماینکرفت یک بازی SandBox که در سال ۲۰۰۹ به وسیله یک شرکت سوئدی و با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ به صورت کامل به بازار عرضه شد. پس از آن این بازی در پلتفرم‌های دیگر عرضه و بیش از ۲۳۸ میلیون نسخه از این بازی تا کنون به فروش رفته است. ماینکرفت با ۱۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، یکی از پرطرفدارترین بازی های آنلاین تمامی اعصار به شمار میرود.

در Minecraft، بازیکنان یک دنیای سه بعدی را با جهانی تقریباً بی نهایت کاوش می کنند و ممکن است مواد خام، ابزار و صنایع‌دستی را کشف و استخراج کنند، سازه‌ها وسایل خاکی بسازند وهمچنین نسبت به حالت بازی، بازیکنان می توانند با دشمنان داخل بازی (AI) مبارزه کنند و یا با دیگر بازیکنان در همان دنیا همکاری و یا رقابت داشته باشند.

محققان بر این باورند که برخی بازی‌های ویدیویی فواید قابل توجهی برای کودکان دارند و به آن‌ها در تنظیم احساسات، ایجاد پیوندهای اجتماعی قوی و بهبود سایر توانایی‌های شناختی کمک می‌کنند. در ادامه به فواید انجام این بازی پرداخته خواهد شد؛

 


 

  • سادگی بازی

هم کودکان و هم بزرگسالان به راحتی در دنیای بزرگ Minecraft سرگرم شوند. انجام این بازی مانند بازی با یک ظرف بی حد و مرز و مملو از بلوک های لگو (Lego) است. شخصیت های بازی می توانند منابع را با مشت زدن به درختان و کندن خاک جمع‌آوری کنند که می توان از این منابع در فرمول ها برای ایجاد ابزارهای دیگر استفاده کرد. ابزارها می توانند ابزارهایی ساده مانند: چکش، تبر و بیل باشند اما با جمع‌آوری منابع بیشتر بازیکنان می توانند اشیا پیچیده‌تری مانند: انواع اسلحه قطار و حتی خانه بسازند. جالب است بدانید یک سازمان دانشگاهی متشکل از مربیان و برنامه نویسان به نام MinecraftEdu، این بازی را به معلمان توصیه می کند، چرا که به راحتی با برنامه درسی سازگار بوده و با استفاده از قابلیت جعبه شنی داخل بازی، هر نوع تجربه ساخت و ساز مجازی را امکان‌پذیر می کند.

 

 3

 

  • تشویق به اکتشاف

برخلاف سایر بازی‌های ویدیویی که دارای قوانین سخت‌گیرانه و پیشروی رویدادهای خطی هستند، Minecraft یک دنیای کاملا باز و بدون مرز است که با ماموریت‌های از قبل تعیین شده همراه نیست. بدین معنی که بازیکنان می توانند در این دنیا به هرکجا که میخواهند بروند و بدون مجموعه ای از وظایف ثابت، به کاوش بپردازند و درعین حال، بازیکنان هنوز با الزامات بقای، مانند تغذیه شخصیت‌های خود، ساختن سرپناه، یا شکست دشمنان به چالش کشیده می شوند. بازیکنان آزاد هستند که اشتباه کنند و در دنیای Minecraft موفق شوند.

 

 4

 

  • ارتقا خلاقیت

نمی توان انکار کرد که Minecraft فرصت‌های بی سابقه‌ای برای خلاقیت در اختیار کودکان قرار می دهد. برخی از آنها غارهای وسیع را در زیر زمین کاوش می‌کنند در حالی که بازیکنان دیگر ممکن است خانه‌های مجلل بسازند. چه کسی می داند؟ شاید فرزند شما نبوغ معماری خود را آشکار کند و شهرهای بلوکی و سازه های شگفت انگیزی را با الهام از مکان های واقعی یا تخیلی ایجاد کند.

 

 5

 

 

  • تقویت روحیه کار گروهی

بازیکنان در این بازی می توانند ساعت های طولانی در دنیای بازی  به صورت انفرادی وقت صرف کنند اما خانواده‌ها نیز می‌توانند سرورهای شخصی راه‌اندازی کنند تا دیگر دوستان و اعضای خانواده بتوانند به صورت گروهی با یکدیگر به بازی بپردازند. والدین همچنین می توانند نقشه های سفارشی Minecraft مانند ماجراجویی های چند نفره را دریاف کنند تا با فرزندان خود به انجام ماموریت ‌های گروهی بپردازند. روانشناسان بر این باورند که بازی های ویدیویی میتوانند به عنوان راهی برای ایجاد مهارت های اجتماعی استفاده شوند، زیرا کودکان برای غلبه بر موانع و رسیدن به موفقیت با یکدیگر همکاری کنند. در مقاله ای از انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، دکتر «ایزابلا گرانیک» مطالعاتی را توصیف می کند که نشان می دهد "افرادی که بازی های ویدیویی انجام می دهند، که همکاری را تشویق می کنند، از روحیه کمک به هم‌نوع قوی‌تری نسبت به کسانی که بازی های مشابه را به صورت رقابتی انجام می دهند، برخوردار هستند."

 

 6

 

  • قدرت حل مسئله

در بازی ماینکرفت کودکان باید منابع جدیدی را کشف کنند و با ترکیب اشیا و منابع مختلف، به دستور العمل‌های جدید برای ایجاد ابزار در Minecraft دست پیدا کنند. بازیکنان باید یاد بگیرند که چگونه قبل از فرا رسیدن شب، یک پناهگاه برای خود بسازند و چگونه شخصیت بازی خود را سیر کنند. اینگونه مسائل داخل بازی به قدرت حل مسئله و تصمیم گیری اشخاص کمک میکند.

 

 

  • والدین نیز می توانند بازی کنند

با توجه به نقطه شروع بسیار ساده بازی، سطوح پیچیدگی متغیر و ویژگی‌های بازی گروهی، والدین نیز می‌توانند به همراه فرزندان خود به انجام بازی Minecraft بپردازند. تجارب ساختمانی و نیازمندی های بقای در Minecraft می تواند یک تمرین و در عین حال سرگرمی عالی برای تمامی افراد خانواده باشد.

 7

 

 

  • مدیریت منابع را آموزش می دهد

هنگامی که کودکان به طور کامل غرق بازی در Minecraft میشوند، شروع به محاسبه هزینه‌ها و مقادیر منابع خود می کنند. به عنوان مثال، چوب را می توان با دست خالی به دست آورد، اما استفاده از تبر به این امر سرعت میبخشد. با این حال، تمام این ابزارها در نهایت فرسوده می شوند و بازیکنان به منابع بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد. بازیکنان با جلو رفتن روند بازی، برای تهیه هزاران دستور عمل مورد استفاده در این بازی، شروع به تحلیل و سنجیدن اقتصاد و منابع خود میکند.

 

 8

 

 

  • تقویت مهارت های هندسی

شکی نیست که بازیکنان در حین ساخت و ساز با بلوک های مکعبی بازی، آگاهی فضایی و مهارت های هندسی خود را به کار خواهند برد. بچه‌ها به سرعت یاد می‌گیرند که با شش وجه یک مکعب چه چیزی ممکن است، و چگونه بلوک‌ها را به گونه‌ای که از نظر ساختاری مناسب است، روی هم چیده شوند.

 

 9

 

  • مشارکت جمعی در بازی 

یکی از جالب‌ترین مسائل در مورد Minecraft این است که سایر بازیکنان دائماً تغییرات سفارشی، نقشه‌های جستجو، آثار هنری چشمگیر و تجربه های خود را به اشتراک می‌گذارند. این فرهنگ، بازیکنان را تشویق می‌کند تا ایده‌های خود را پرورش داده و با دیگران به اشتراک گذارند. والدین میتوانند نسبت به سن فرزند خود، سرورهای عمومی ویژه، انجمن ها و راهنمای ویکی را با هم یکدیگر کاوش کرده و تجارب بازیکنان دیگر را مشاهده کنند.

 

 10

 

  • محتوای مناسب هر سن

بازی Minecraft می تواند توسط تمامی افراد در سنین مختلف بازی شود. این بازی برای افراد هفت ساله به بالا توسط اطلاعات بازی های پان اروپا (PEGI) رتبه بندی شده است. البته گفتنیست که در بازی مقداری از سلاح ها علیه دشمنان استفاده می شود. با این حال تعاملات و اتفاقات به هیچ وجه خشن طراحی نشده‌اند و والدین همیشه می توانند بازی را روی حالت صلح آمیز تنظیم کنند تا کودکان به هیچ وجه با هیولاها روبرو نشوند.

 

سخن پایانی؛

بازی ماینکرفت اگرچه از نظر ظاهری بسیار ساده و پیش پاافتاده به نظر میرسد، اما محتوای طراحی شده در بازی، آن را به یکی از بروزترین بازی‌های آنلاین تبدیل کرده که مدارس متعددی در نقاط مختلف دنیا از این بازی به عنوان نرم‌افزاری آموزشی/سرگرمی استفاده میکنند و این بازی را یکی از راه‌های مناسب برای تقویت خلاقیت کودکان میدانند. از این رو والدین نیز میتوانند با تهیه این بازی برای فرزندان خود و همراهی آنان در روند بازی، از نکات مثبت متعدد این بازی بهره‌مند شوند.

علی دارابی منبع:

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است