بازی سالم، برای جامعه سالم

اختلال بازی کردن چیست؟

کلیدواژه ها: اختلال رفتاری  اثرات منفی  مدیریت مصرف  مراقبت از سلامت 
سه شنبه ١٩ فروردين ١٣٩٩

اختلال بازی کردن در نسخه‌ی اصلاحی یازدهمین طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها[1] (آی‌سی‌دی11) به‌عنوان الگوی رفتارِ بازی کردن («بازی‌های دیجیتال» یا «بازی‌های ویدیویی») تعریف شد. بر اساس این تعریف اختلال بازی کردن به معنای ناتوانی در کنترل بازی کردن، افزایش اولویت‌بخشی به بازی کردن در نسبت با سایر فعالیت‌ها تا حدی که بازی کردن مقدم بر تمام علاقه‌مندی‌ها و فعالیت‌های روزانه‌ی دیگرِ فرد قرار بگیرد و ادامه دادن به بازی کردن یا افزایش میزان آن بدون درنظرگرفتن وقوع پیامدهای منفی آن است. به منظورِ تشخیص اختلال بازی کردن، الگوی رفتاری فرد باید شدتِ کافی را داشته باشد که منجر به زدن صدماتی جدی به امور شخصی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، حرفه‌ای یا حوزه‌های مهم دیگر عملکرد او می‌شود و معمولاً باید دست‌کم برای مدت دوازده ماه [این الگو] مشاهده شده باشد.

طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها چیست؟

طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (آی‌سی‌دی) مبنای شناسایی روند سلامتی و آمارِ [مربوط به آن] در سطح جهانی و استاندارد بین‌المللی برای گزارش دادن از بیماری‌ها و شروط سلامتی ا‌ست. پزشکان در سراسر جهان برای تشخیص شرایط و پژوهشگران برای طبقه‌بندی شرایط از آن استفاده می‌کنند. کشورها هنگام برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های سلامت عمومی و نظارت بر روند اختلال‌ها، قرار گرفتن آن‌ها در آی‌سی‌دی را مد نظر قرار می‌دهند. سازمان جهانی بهداشت[2] اواسط سال 2018 یازدهمین نسخه‌ی اصلاحی طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها را منتشر کرد.

چرا اختلال بازی کردن در طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (آی‌سی‌دی) جای گرفته است؟

تصمیم‌گیری درباره‌ی گنجاندن اختلال بازی کردن در آی‌سی‌دی‌11 بر مبنای بررسی شواهد موجود است و نشان از توافق نظری میان متخصصان رشته‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف دارد که در روند مشاوره‌ی فنی‌ای حضور داشتند که توسط سازمان جهانی بهداشت در فرآیند توسعه‌ی آی‌سی‌دی‌11 صورت گرفت. گنجاندن اختلال بازی کردن در آی‌سی‌دی‌11، در پی توسعه‌ی برنامه‌های درمان برای افرادی است که شرایط سلامتشان با آن دسته از ویژگی‌های اختلال بازی کردن در بخش‌های زیادی از جهان یکسان است. این گنجایش موجب افزایش توجه متخصصان بهداشت به خطرات پیشرفت این اختلال و به‌تبع انجام اقدامات پیشگیرانه و به‌کارگیری شیوه‌های درمانی مناسب خواهد شد.

آیا تمام افرادی که بازی می‌کنند باید نگرانِ پیشرفت این اختلال باشند؟

پژوهش‌ها حاکی از آن‌اند که اختلالات بازی کردن فقط میزان اندکی از افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که درگیر فعالیت‌های دیجیتال یا مربوط به بازی‌های ویدیویی هستند. بااین‌حال، افرادی که اهلِ بازی کردن‌اند باید نسبت به مدت‌زمانی که صرف فعالیت‌های مربوط به بازی کردن می‌کنند محتاط باشند، به‌ویژه اگر به قیمتِ حذفِ فعالیت‌های روزمره‌ی دیگر یا بروز هرگونه تغییری در سلامت جسمانی و روانی آن‌ها و عملکرد اجتماعی‌شان باشد که می‌تواند به الگوی رفتار بازی کردن آن‌ها نسبت داده شود.

 

[1] International Classification of Diseases طبقه‌بندی بیماری‌ها به معنای مرتب کردن بیماری‌ها بر اساس خواص مشترک است و در منابع بین‌المللی «طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها و مشکلات تندرستیِ مرتبط» است که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشرشده و به‌طور دوره‌ای بازنگری می‌شود و دوباره انتشار می‌یابد. – م.

[2] World Health Organization (WHO)

مترجم: ملیکا خوش نژاد منبع:https://www.who.int/features/qa/gaming-disorder/en/

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است