بازی سالم، برای جامعه سالم

چند نکته برای بهبود تمرکز در حین بازی

کلیدواژه ها:  
شنبه ٠٧ اسفند ١٤٠٠

بی تردید هر بازیکنی دوست دارد در بازی برنده باشد و از هر فرصتی برای پیشی گرفتن از حریف استفاده می‌کند. اما همین تلاش برای رسیدن به پیروزی، در برخی مواقع ممکن است موجب انحراف در بازی و از دست دادن تمرکز شود. صرف نظر از پلتفرم مورد علاقه شما، کنسول، تلفن همراه و یا رایانه شخصی، اگر شما یک گیمر حرفه‌ای هستید که برخی اوقات در تمرکز هنگام بازی با مشکل مواجه میشود، نکات زیر می‌تواند تاحدی در این زمینه به شما کمک کنند؛

به علامت‌های ارسالی توسط بدن خود توجه کنید
اگر قصد دارید برای مدت طولانی به بازی کردن بپردازید، قبل از شروع بازی به درستی غذا صرف کنید و از مصرف محصولات با قند زیاد و کافئین خودداری کنید. بسیاری از گیمرهایی که به مدت طولانی بازی می‌کنند، آنقدر غرق در بازی میشوند که گذر زمان را متوجه نمیشوند و معمولاً تغذیه مورد نیاز بدن خود را فراموش می کنند. هر چه بدن شما بیشتر گرسنه باشد، عصبی تر می شوید، که منجر به کاهش عملکرد و انرژی شما در بازی می‌شود. همچنین، زمانی که لازم است به دستشویی بروید، مغز شما روی استفاده از ماهیچه‌های مثانه برای نگه داشتن کار می‌کند و از تمرکز شما برروی بازی می‌کاهد.

بیدار ماندن تا صبح نیز یکی از بدترین انتخاب‌ها برای انجام بازی است. کمبود خواب بر سلامت جسمی و روانی و همچنین سلامت عمومی شما تأثیر منفی می گذارد. سعی کنید به درستی ساعت‌های کافی و با کیفیت بخوابید و به نیازهای بدن خود توجه کنید تا در بهترین حالت خود باشید.

برخی اوقات Meditation انجام دهید
مدیتیشن یک تمرین گسترده برای مغز است که فواید متعددی از جمله بهبود تمرکز را به همراه دارد. نیازی نیست حتما به حالت چهارزانو در محیطی ساکت به تمرکز بپردازید. بسیاری از فعالیت‌های مختلف می تواند به شما در مدیتیشن کمک کند. فعالیت‌هایی مانند یوگا، تنفس‌های عمیق و منظم و حتی پیاده‌روی آهسته در مناطق سبز مثل پارک‌ها.

مدیتیشن منظم می تواند به کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول، کاهش درد، خواب با کیفیت و استفاده موثر از اکسیژن توسط بدن کمک کند. همچنین، این تکنیک با کاهش اثرات واکنش‎‌های منفی بدن که منجر به ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود، به مقدار زیادی به درمان اضطراب کمک می‌کند.

در بین بازی خود زمانی را حتی برای نشستن در یک موقعیت راحت برای چند دقیقه اختصاص دهید. این نشستن حس آرامش بخشی به همراه دارد که مغز شما را دوباره راه اندازی می کند.

مطمئن شوید جای نشستن شما برای انجام بازی راحت است

در حین انجام یک بازی ویدیویی حتما به درستی بنشینید و لباس راحت بپوشید. بهترین حالت نشستن روی یک صندلی محکم با زاویه 100 درجه قسمت پشتی است. یک صندلی و موقعیت مناسب به کاهش فشار برروی کمر و پشت کمک می‌کند. اگر در حین بازی احساس ناراحتی می کنید، باید صندلی جدیدی تهیه کنید که بتواند قسمت پشت و کمر شما را به درستی نگه دارد. سعی کنید از خرید یک صندلی خیلی محکم یا سخت خودداری کنید. در عوض صندلی‌‌های مخصوص بازی را انتخاب کنید و یا از صندلی های اداری مخصوص رایانه استفاده کنید. اگر از کنسول استفاده می کنید، میتوانید از صندلی و یا مبل‌های راحت تر استفاده کنید اما بهتر است برای مدت طولانی به حالت نیمه خوابیده روی آنها نمایند و برخی اوقات صاف و بدون تکیه بشینید تا کمر شما آسیب نبیند.

استراحت کنید !
گاهی اوقات استراحت لازمه بهتر شدن است. اگر احساس کردید میزان تمرکزتان کاهش یافته و در تلاش برای تمرکز هستید، استراحت ذهنی کوتاهی داشته باشید. می‌توانید با یک نوشیدنی یا میان‌وعده مغذی سالم و همچنین با پیاده‌روی یا بیرون رفتن برای هوای تازه، انرژی خود را بازیابی کنید و تمرکز خود را به دست آورید. استراحت بین انجام بازی حتی می تواند برای دیدن جنبه‌های مختلف و استراتژی‌های جدید برای پیروزی در بازی شما مفید باشند. وقتی پس از استراحت به بازی برگشتید، از اینکه انگیزه و تمرکز بیشتری احساس می‌کنید، تعجب نکنید زیرا این وقفه‌ها می‌توانند به افزایش عملکردها کمک کنند.

همچنین، فراموش نکنید که این استراحت‌ها برای مغز و چشمان شما حیاطی و لازم هستند.

به طور منظم ورزش کنید
برخی اوقات که انجام بازی را متوقف کنید، زمانی را برای ورزش کردن اختصاص دهید. بهبود تمرکز از جمله مزایای ورزش منظم است. فعالیت بدنی برای همه افراد مفید است و اگر ورزش می‌کنید، می‌توانید تمرکز بیشتری داشته باشید، سریع‌تر واکنش نشان دهید و بهتر بازی کنید. حتی می‌توانید این ورزش کردن را به صورت سرگرمی انجام دهید. به عنوان مثال با خود قرار بگذارید هر بار که در حین بازی شکست می‌خورید، 10 بار دراز و نشست انجام دهید.

حتماد در عین انجام بازی حرکات کششی انجام دهید تا از درد، گرفتگی و احساس خستگی بدن بعد از ساعت‌ها نشستن در یک وضعیت جلوگیری کنید. حرکات کششی یک تمرین حیاتی است که به جلوگیری از سفت شدن عضلات، حفظ سلامتی، انعطاف‌پذیری و قدرت آنها کمک می کند. همچنین باعث گردش بهتر خون در بدن وکاهش استرس میشود. پیاده روی یا دویدن ساده در بیرون از خانه به تولید اندورفین در بدن کمک کند که نقش مهمی در مبارزه با افسردگی، اضطراب و خستگی بدن دارد.

علاوه بر این، بازی کردن به صورت طولانی‌مدت می‌تواند باعث فشار و کاهش عملکرد در دستان شما شود که قطعا مهارت‌های شما در دنیای واقعی و حتی بازی را کاهش می‌دهد. سعی کنید عضلات دست و مچ خود را با تمرینات مختلف مانند فشار دادن توپ تنیس، حرکات کششی و یا تمرینات ساده خانگی بهبود بخشید.


hands

 

علی دارابی منبع:www.knowtechie.com

نظر شما درباره این مقاله

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است