Oiligarchy (حاکمیت نفتی)
- پلتفرم:Windows
- سبک:استراتژی
- فضای بازی:طبیعت,کسب و کار,غیر تخیلی
- مدل درآمدی:کاملاً رایگان (فری)
- تولید:Molleindustria
- وضعیت شبکه:آنلاین,آفلاین
- جنسیت مناسب برای این بازی:پسر پسند
- موضوع بازی:اخلاق,فرهنگ,مطالعات اجتماعی
- پشتیبانی از زبان فارسی:کاملا بیگانه
- تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:تبلیغات ندارد
- محتوای بازی:گفتگوی آزاد
مخاطبین این بازی باید بدانند
اگر رشد صنعت بازی تنها یک نکتهی مثبت داشته باشد، آن نکته حتماً مربوط به سادهشدن ساخت بازی است. در حالی که بازیهای درجهی یک (AAA) با صرف هزینههای گزاف بازیهایی تولید میکنند که از نظر فنی شدیداً پیشرفته و باورنکردنی به نظر میرسد، اما فناوریهای دیگری هم هستند که حوزهای برای شکلهای دیگر فکرکردن باز کردهاند: بازیهایی که اصطلاحاً مستقل هستند. بازی «حاکمیت نفتی» یکی از همین بازیهاست.
«حاکمیت نفتی» یکی از آن بازیهای استراتژیک اقتصادی کمهزینه بر پایه نرمافزار فلش و در ژانر بازیهای استراتژی نوبتمبنا است که اگر مخاطب چنین بازیهایی باشید، محیط نسبتاً آشنایی برایتان دارد. بازی از سال 1945 در آمریکا آغاز میشود و شما مدیر یک شرکت نفتی بزرگ هستید. کارتان هم مشخص است: پول دربیاورید و سهامداران را خوشحال کنید. خوب، پس شروع میکنید به اکتشاف و حفاری. در ابتدای بازی در تگزاس آمریکا حفاری میکنید. همه چیز ساده پیش میرود، کسی مزاحمتان نمیشود و فروش نفت هم خوب است. ولی میزان تقاضا به سرعت رشد میکند و شرکتتان نمیتواند به اندازهی کافی نفت تولید کند. پس باید کسب و کار حفاری و استخراج نفت را گسترش دهید و به اکتشاف نفت در بیرون از تگزاس فکر کنید. امّا مسئله اینجاست که کجا؟ در ابتدای بازی سه گزینه دارید: نیجریه (ولی ممکن است تظاهرکنندگان سکوهای نفتی را منفجر کنند)؛ آلاسکا (ولی هواداران محیطزیست که موی دماغ هستند، سروکلهشان پیدا میشود)؛ و البته عراق (ولی دولت عراق به شما اجازه حفاری نمیدهد). پس باید رئیسجمهور آمریکا را با خودتان همراه کنید تا با زمینهسازی سیاسی دسترسی شما به منابع نفت را امکانپذیر کند. بنابراین سرمایهگذاری روی سیاست یکی از کارهای مهم شما به عنوان مدیر شرکت خواهد بود.
هر ده سال، یک انتخابات برگزار میشود و شما میتوانید به دو حزب سیاسی آبی (دموکرات) و قرمز (جمهوریخواه) کمک کنید. راز موفقیت این است که در تمام طول کارزار انتخاباتی، هر چقدر میتوانید به هر دو حزب کمک کنید، البته فراموش نکنید که به حزب پیروز بیشتر کمک کنید تا پشتیبانی رئیسجمهور را داشته باشید. شاید یکی، دو دههی اول نتوانید کاملاً پشتیبانی رئیسجمهور را بهدست بیاورید، چون منابع مالیتان کم است. اما میتوانید حمایت نمایندههای مجلس را داشته باشید که قوانین به نفع شما تصویب شود. به هر حال، کمی که پولدارتر شوید و یاد بگیرید که برای سال انتخاباتی پول کنار بگذارید، هیچ مشکلی پیش پایتان رخ نخواهد داد.
از آنجا که من که با اصول اقتصادی آشنایی کافی داشتم، در همان ده سال اول موفق شدم سود شرکت را متعادل کنم و هرگز خطر ورشکستگی تهدیدم نکرد. این در حالی بود که در اولین انتخابات پول زیادی برای سرمایهگذاری روی انتخابات نداشتم (بیشتر به این خاطر که نمیدانستم انتخابات در ابتدای هر دهه برگزار میشود) و تنها یک پشتیبان در مجلس پیدا کردم. اما بعد از آن تقریباً همیشه رئیسجمهور دستنشاندهی من بود. حتی در طول بحران اقتصادی هم سود شرکت ثابت باقی ماند.
بازی بعد از ورود به قرن بیست و یکم (به شرط آنکه بتوانید در بازی دوام بیاورید) از این هم تاریکتر میشود. بازی هر از گاهی خبرهای مهم روزنامهها را هم نمایش میدهد. یکی از این خبرها مربوط به نوآوری علمی است: «سوخت مبتنی بر انسان، راهحلی برای ازدیاد جمعیت و کمبود نفت». کمی بعدتر، این فناوری جدید به صنعت راه پیدا میکند و شما میتوانید نیروگاههای تولید نفت از انسان بسازید، البته خارج از مرزهای آمریکا: در نیجریه یا عراق، جایی که انسانهای زیادی برای سوزاندن وجود دارد. باز هم بعدتر خبر قحطی از راه میرسد: « گسترش شکار گوزن در تمام کشور»، «حفاظت ارتش از زمینهای کشاورزی». اکنون بازی استراتژیک ما به سرعت به سمت سقوط جامعه پیش میرود.
مخصوص والدین
بازی حاکمیت نفتی، علیرغم فضای گرافیکی کارتونی ساده و در عین حال جذابش به دو دلیل برای کودکان مناسب نیست؛ اولاً اینکه درک محتوای بازی، بسیار به توانایی خواندن متون نوشتاری وابسته است و ثانیاً اینکه بازی درباره روابط در هم تنیدهای از اقتصاد، سیاست و گروههای اجتماعی و تاریخ است که فهم آن برای کودکان امکانپذیر نیست. این بازی نمونه خوبی برای بازیهایی است که میتواند زمینه گفتگو بین والدین و فرزندان نوجوان را فراهم کند. شما میتوانید در حین بازی یا پس از آن درباره مناسبات میان اقتصاد و سیاست و رخ دادن جنگ به انگیزههای مرتبط با صنعت نفت را با به بهانه این بازی با فرزندتان به بحث بگذارید.
با این وجود، در مورد این بازی، مشکلی برای مخاطبان ایرانی وجود دارد، وابستگی درک و دریافت محتوای بازی به تسلط نسبی به زبان انگلیسی است. این ویژگی ممکن است کار را برای شکل گرفتن گفتگو و درک مفاهیم طرح شده در بازی سخت کند.
توجّه داشته باشید که بازنماییها و مضامین درون این بازی برای همه پذیرفتنی نیست. مثلاً تصویری که از کشور نیجریه ارائه میشود تصویر کشوری است که توسط یک گروه نظامی اداره میشود و میتوان همین نظامیان را به راحتی خرید (هزینهی سلطه بر کل نیجریه در تمام چند قرنی که بازی طول میکشد به بیست هزار دلار هم نمیرسد). مخالفان آمریکایی حاکمیت نفتی، دستهای کنشگر محیطزیستی هستند که هیچ کاری جز شعاردادن انجام نمیدهند؛ مخالفان عراقی و نیجریهای هم فقط اسلحه به دست میگیرند و بعد از منفجرکردن یک چاه نفت (البته اگر موفق شوند) میایستند و جشن میگیرند، در حالی بنیاد فساد سیاست نفتی مستحکم و پابرجاست و به زودی دوباره فشار خود را بر آنان افزایش خواهد داد.
بازی در عین ساده بودن، ممکن است در مواجهههای اول سخت به نظر برسد. اصطلاحاتی مثل تولید ناخالص داخلی، عرضه و تقاضا، نرخ استخراج، رابطهی رشد اقتصادی و افزایش تقاضا و استراتژی گسترش کسبوکار که ازجمله مفاهیمی هستند که در بازی با آنها سر و کار دارید، چیزهایی هستند که احتمالاً چندان برای نوجوانان ایرانی که از نظر اقتصادی آموزش چندانی دریافت نمیکنند میتواند مشکلساز باشد. تا جایی که میتوانید درباره این مفاهیم و کمکی که آشنایی با این مفاهیم به پیشبرد بازی میکند با فرزند خود صحبت کنید.
پیام بازی، همانطور که بعد از شروع جنگ جهانی سوم بر سر آخرین قطرههای نفت در انتهای بازی در قالب یک متن نوشته میشود، این است که چگونه حاکمیت نفتی در امریکا، وقتی صرفاً به دنبال تحقق سود خود است و هیچ چیز دیگری را در نظر نمیگیرد، نقش مخربی در نابودی محیط زیست و جامعه و بشریت در شکل امروزی آن خواهد داشت و همان حاکم نفتی نیز در نهایت با شروع جنگ جهانی سوم باید به پناهگاهش برود و در تاریکی آنجا به نتیجه کارهایی که انجام داده است، فکر کند.