بازی سالم، برای جامعه سالم
بررسی بازی

شبیخون

٠٣ خرداد ١٣٩٩
  • پلتفرم:Android
  • سبک:استراتژی - دفا‌ع‌از‌قلعه
  • فضای بازی:جنگی
  • مدل درآمدی:رایگان (پرداخت درون برنامه‌ای)
  • تولید:M2Brothers
  • وضعیت شبکه:آنلاین
  • جنسیت مناسب برای این بازی:بیشتر پسر پسند
  • پشتیبانی از زبان فارسی:کاملا فارسی
  • تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:دارد
سن پیشنهادی: 15 تا 18 سال
امتیاز فهم بازی:
سطح مهارت:
مقر نظامی خودت را تجهیز کن و با حمله به مقر نظامی رقبا، بر آن‌ها پیروز شو!
اخلاق‌مداری
جمع‌گرایی و سرزندگی
تعاون و یاریگری
مسئولیت‌پذیری
کاوشگری و نوجویی
شجاعت و تاب‌آوری

مخاطبین این بازی باید بدانند

6b2cbed7-83f1-4d41-af59-eb0a447ec442

بازی شبیخون، یک بازی آنلاین ایرانی است که بر بستر نرم‌افزار اندروید برای اجرا بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شده است. این بازی به طرز قابل قبولی ویژگی‌های ژانر بازی‌های نوبتی مبتنی بر زمان، بازی‌های استراتژی و بازی‌های دفاع از قلعه را در هم ترکیب کرده است. منظور از بازی نوبتی این است که کاربر در جریان پیشرفت در بازی باید اجزای مختلفی از پایگاه نظامی‌اش را به نوبت ارتقا دهد؛ و نوبتی مبتنی بر زمان، یعنی که کاربر برای ارتقا پیدا کردن هر بخش از پیاگاه نظامی خود، باید مدت زمانی بین 5 دقیقه تا 12 ساعت را طبق گذر زمان واقعی صبر کند. او می تواند در فاصله کامل شدن ارتقای هر بخش از پایگاه خود، تدارک حمله به پایگاه نظامی رقبای آنلاین خود را ببیند. هرچه پایگاه نظامی شما ارتقای بیشتری یافته باشد می‌توانید با نیروهای مؤثّرتری برای حمله آماده شوید و از تخریب سایر پایگاه‌های نظامی امتیاز بیشتری کسب کنید. ضمناً باید توجه داشته باشید که کاربری که هدایت‌کننده هر کدام از آن پایگاه‌هاست، ممکن است در زمانی که شما آنلاین مشغول بازی نیستید، اقدام به حمله تلافی‌جویانه کند.

انجام بازی به اتصال مستمر به اینترنت نیاز دارد و در صورتی که مایل باشید فرایند ارتقای بخش‌های مختلف پایگاه نظامی‌تان هر چه زودتر کامل شود، نیاز خواهید داشت که سکه و الماس بخرید و خرج کنید. متأسفانه غنایم جنگی به دست آمده از حملات، اغلب در صورت برخوردار بودن از الماس قابل استفاده‌اند و تنها تعدادی محدود از آن‌ها را می توان بدون استفاده از الماس و با صبر کردن به مدت زمانی بین 1 و نیم تا 5 ساعت به نوبت باز کرد.

انجام این بازی عمدتاً به دلیل سختی نسبی پیشبرد بازی و همینطور آنلاین بودن، برای بازه سنی 13 تا 15 سال متناسب است؛ البته در صورتی که به بازی‌های استراتژی با محتوای کاملاً نظامی علاقه‌مند باشید. قابل حدس است که انجام این بازی برای کاربران دختر کمتر از کاربران پسر جذاب باشد.

مخصوص والدین

com.ipstudios.game.camisado-893505275134

اگرچه بازی شبیخون، به لحاظ فضای بصری کارتونی طراحی شده است، امّا محتوای عمده بازی، طراحی و پیشبرد حملات نظامی است. بنابراین، به شکلی کارتونی صحنه‌هایی از قبیل انفجار، تخریب ساختمان، به خون غلتیدن و کشته شدن سربازان و انفجار مین زیرپای سربازان و نظایر آن در بازی وجود دارد. همه اینها ممکن است تصور اعمال خشونت‌بار نظامی را پیش چشم فرزند شما عادی‌سازی کند. اگر فرزند شما پیش از این علاقه‌ای به انجام بازی با محتواهای خشونت‌بار جنگی نشان نداده است، شبیخون بازی مناسبی برای او نیست.

شبیخون به صورت چندین کاربره و آنلاین اجرا می‌شود. بنابراین برقراری تعاملات انسانی و اجتماعی برای کاربران امکان‌پذیر است. این تعاملات ممکن است بین فرزند نوجوان شما و یک فرد بزرگسال شکل بگیرد؛ بنابراین ممکن است تعاملات اجتماعی در این بازی به طور نامتوازن شکل بگیرد. اگرچه امکان برقراری ارتباط با سایر کاربران، یک قابلیت حاشیه‌ای در بازی است، امّا فرزند خود را در مورد امکان بروز مزاحمت‌های آنلاین آگاه کنید.

پرداخت‌های درون برنامه‌ای این بازی متنوع است و بازیکنان برای اینکه بتوانند سریع‌تر در بازی پیشرفت کنند به آن‌ها نیاز دارند. بنابراین، در نظر داشته باشید که این بازی، نیازمند مدیریت زمان و هزینه است و درباره چگونگی‌های مدیریت زمان و هزینه در جریان این بازی فرزند خود گفتگو کنید و او را راهنمایی کنید.

این بازی برای کودکان و نوجوانان زیر 13 سال قابل استفاده و مطلوب نیست. از طرفی بازی محتوای تفکر برانگیز یا بحث‌برانگیزی ندارد که بتواند به عنوان یک بازی گفتگویی، زمینه مناسبی را برای برقراری ارتباط میان فرزند و والد فراهم کند. علاوه بر آن، رویه‌های پیشبر بازی ممکن است ویژگی‌های اخلاقی منفی را مثل انحصارطلبی، حذف دیگری، تخریب کردن و... را در فرزند شما تشویق کند. به هر حال از یک بازی با محتوای نظامی، نمی‌توان انتظار ترویج رواداری و دیگر دوستی را داشت. امّا محتوای نبرد نظامی چیست؟

بازی اصلاً محتوای داستانی ندارد و چرایی جنگیدن را توجیه نمی‌کند. بنابراین کاربر بازی جنگیدن بدون محتوای معرفتی مشخصی را تجربه می‌کند. اگر فرزند شما این بازی را انجام می‌دهد، خوب است که از این سؤال را بپرسید «چرا می‌جنگی؟». جواب‌های ممکن به چنین سؤالی چندان متنوع نیستند: «برای این سکه به دست بیاورم و بتوانم پایگاه نظامی خودم را ارتقا دهم»، «برای اینکه دیشب از این پایگاه به من حمله شده بود و من می خواهم انتقام بگیرم»، «برای اینکه قدرت ارتشم را محک بزنم»،... . این چنین جنگیدن بدون محتوای معرفتی و صرفاً با انگیزه‌های خودمحوربینانه در جریان بازی، نمی‌تواند صفات اخلاقی پسندیده‌ای را در کاربر بازی تشویق و تقویت کند.

نظرات کاربران

میانگین نظرات:

نظر شما درباره این بازی

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است

از ۱ تا ۵ به این بازی چه امتیازی میدهید؟