Soccer Stars (ستارگان فوتبال)
- پلتفرم:Android,Ios
- سبک:تفننی
- مدل درآمدی:درون پرداخت (فریمیوم),رایگان (پرداخت درون برنامهای),تبلیغات (ویدئو)
- تولید:Miniclip
- وضعیت شبکه:آنلاین,آفلاین
- جنسیت مناسب برای این بازی:هردو (دختر و پسر)
- پشتیبانی از زبان فارسی:بخشی فارسی
- تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:دارد
مخاطبین این بازی باید بدانند
بازی Soccer Stars یکی از بازیهای پرطرفدار شرکت بازی سازی مینی کلیپ بر بستر اندروید است که به صورت رقابت آنلاین پیش می رود. بازی به این ترتیب است که هر بازیکن پنج مهره در اختیار دارد که با استفاده از آن ها باید سعی کند در یک رقابت نوبتی با حریف آنلاین خود، به توپ ضربه بزند و آن را وارد دروازه حریف کند.
حالت های متنوعی در بازی تعریف شده است که هر کدام در یک زمین بازی منحصر به فرد با ویژگی های خاص خود پیش می رود. همینطور رویدادهای رقابتی فصلی هم برای کاربران در فواصل زمانی مختلف تعریف می شود.
مدل درآمدی بازی، بیشتر متکی بر خرید درون برنامه ای است امّا می توان با تماشای داوطلبانه تبلیغات نیز گاهی آیتمهای مورد نیاز برای پیشبرد بازی را به دست آورد.
بازی Soccer Stars به دلیل گیم پلی روان و وابستگی زیاد آن شانس و تصادف (چه در هنگام بازی و چه در زمان تعیین شدن یک حریف تصادفی برای انجام بازی)، میتواند بسیار وابسته کننده باشد.
همچنین به این موضوع توجه داشته باشید، که اگر از آن دسته از بازیکنانی هستید که علاقه دارید در بیشتر رقابت ها برنده باشید، هوش مصنوعی بازی طوری طراحی شده است که حسابی می تواند شما را عصبی کند. درصد پیروزی های شما در این بازی، همواره در بازه ای بین 50 تا 60 درصد مسابقه ها باقی خواهد ماند. چرا که هوش مصنوعی بازی همواره سعی می کند بر اساس میزان گردش سکه هایش شما در بازی، رقبایی برای شما پیشنهاد کند که با توجه به سطح پیشرفت آنها، شانس ناچیزی برای غلبه ردن بر آنان داشته باشید. البته این را هم باید بدانید که همواره اولین بازی تان را خواهید برد و این گویا یک جور رسم خوش آمد گویی به تازه واردهاست (مگر اینکه خودتان دو گل به خودتان بزنید و بازنده شوید!)!
واقعیت غم انگیز دیگر در مورد این بازی خوش ساخت این است که به شدت به پرداخت درون برنامه ای وابسته است و بدون پرداخت درون برنامه ای فرا رفتن از آمار 55 درصدی پیروزی در بازی ها تقریباً ناممکن است. این موضوع جذابیت های ساده بازی را به انگیزه ای برای عصبی شدن تبدیل می کند و ممکن است کاربر بازی را تا مرز تجربه بازی کردن اجباری پیش ببرد.
مخصوص والدین
شاید در وهله اول عجیب به نظر برسد که فهم بازی چنین بازی ای را یک بازی متناسب با بازه سنی بالای 18 سال معرفی می کند. این بیگانگی از این بابت است که تلقی و برداشت اولیه اغلب ما نسبت به بازیهای بالای 18 سال، بازیهایی هستند که دربردارنده محتواهای خشونت آمیز یا بازنماییهای جنسیتی نابهنجار باشند. واقعیت این است که این دسته از محتواها، تنها معیارهایی نیستند که تجربه یک بازی را برای سنین جوانتر نامناسب میسازند.
بازی Soccer Stars به شکل اغراق شدهای دارای موقعیتهای قمارگونه و کاربرد انواع لوت باکس هاست. رقابت آنلاین دو کاربر به این ترتیب شکل می گیرد که هر کدام مقداری سکه از اندوخته قبلی خود (که مقدار اولیه آن را بازی به طور پیشفرض در اختیار بازیکنان می گذارد) بازی را آغاز می کنند. برنده بازی، در انتهای رقابت برنده مجموع سکه هاست و البته مقدار ناچیزی هم سهم برگزارکننده بازی است! این موقعیت قمارگونه، در حالت های مختلفی از بازی شدت بیشتری هم پیدا می کند، مثلاً در یکی از حالت های بازی کاربر می تواند انتخاب کند یک بازی را با شرط بستن بر روی تمام موجودی سکه خود و رقیبش آغاز کند.
متأسفانه ویژگیهای قمارگونه بازی موجب شده است بازارهای سیاهی برای تبادل سکه و اسکناس های رایج در بازی، در فضای بیرون از بازی شکل بگیرد و این خود موضوع دیگری است که لازم است والدین نسبت به آن آگاه باشند و فرزندان خود را نیز نسبت به خطر به دام افتادن در وادی اعتیاد آور قمار و شرط بندی بر سر این بازی آگاه سازند.
روابط اجتماعی که در این بازی شکل می گیرد، کاملاً کنترل شده و ناپایدار است و امکان بروز مزاحمت های آنلاین برای کاربران نوجوان بسیار ناچیز است. با این وجود، پررنگ بودن عناصر قمار و شرط بندی در فضای بازی و قابلیت ایجاد وابستگی از این طریق در بایکنان کمتر از 18 سال یک خطر بالقوه در مورد این بازی است که لازم است از سوی والدین جدی گرفته شود.
فرمول کلی ایجاد وابستگی های قمارگونه در بازی ها که بازی Soccer Stars به تمامی در بردارنده همه آنهاست، از این قرار است: 1. رویه های پیشبرد بازی بسیار ساده باشند و روان عمل کنند 2. شانس و تصادف نقش مهمی در حصول موفقیت در بازی داشته باشد حتّی اگر بازیکن در سطح بالای از توانایی برای پیشبرد بازی قرار گرفته باشد 3. اگرچه پیشبرد بازی سهل طراحی شده است، امّا دستیابی به موفقیت باید دشوار باشد. ترکیب این سه ویژگی باعث می شود که کسب موفقیت در بازی، مثل ماهی از دست کاربر بازی سر بخورد! و کاربر مدام این جملات را در ذهنش مرور کند: چیزی نمانده بود! بدشانسی آوردم وگرنه داشتم می بردم! دوباره امتحانش می کنم، حتماً این بار از پس آن بر می آیم! عبور این جملات از ذهن بازیکن می تواند به شکل وسواس گونه ای تکرار شود و با آنکه هر دست از یک رقابت در این بازی کمتر از 5 یا 10 دقیقه زمان می طلبد، امّا باعث می شود کاربر برای ساعت ها مشغول انجام بازی شود.
این ویژگیها، یعنی قمارگونه بودن و ایجاد وابستگی به خصوص برای سن نوجوانی دوم یعنی 15 تا 18 سال حساسیت برانگیز است و می تواند زمینه ساز منحرف ساختن توجه آنها از وظایف تحصیلی و نیز ایجاد اشتیاق کاذب به تجربه شرط بندی و قمار را در پی داشته باشد.