Quiz of Kings (کوئیز او کینگز)
- پلتفرم:Android,Ios
- سبک:معمایی
- مدل درآمدی:رایگان (پرداخت درون برنامهای),تبلیغات بنر (کلیکی),تبلیغات (ویدئو)
- تولید:استارت آپ Quiz of Kings
- وضعیت شبکه:آنلاین
- جنسیت مناسب برای این بازی:هردو (دختر و پسر)
- موضوع بازی:ریاضیات,فرهنگ,زیست شناسی,باستانشناسی
- پشتیبانی از زبان فارسی:کاملا فارسی
- تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:دارد
مخاطبین این بازی باید بدانند
بازی کوئیز او کینگز یک بازی پرطرفدار آنلاین ایرانی بر بستر اندروید و آی او اس برای تبلت و تلفنهای همراه هوشمند است که بر اساس پاسخ به پرسشهای چهار گزینه ای در حوزههای موضوعی مختلف از قبیل سینما، برنامه های تلویزیونی، موسیقی، مذهبی، فرهنگ و هنر، تکنولوژی، ورزشی و نظایر آن پیش میرود. جاذبه این بازی بیشتر بر ویژگی «رقابت» با سایر کاربران متکی است تا ویژگیهای گیم پلی. در واقع، گیم پلی خاصی در این بازی وجود ندارد، بلکه کاربر صرفاً معلومات عمومی خود را در قالب پرسشهای چهار گزینهای با سایر کاربران در محیطی آنلاین به رقابت می گذارد. در بازی می توانید گروه تشکیل بدهید، به عضویت یک گروه در بیایید یا بازی گروهی را تجربه کنید. برای پاسخ به پرسش هایی که جواب آنها رو نمی دانید یا در مورد دو گزینه مردد هستید، رویه های ارفاقی مثل حذف گزینه ها یا امکان انتخاب دو گزینه به صورت ترتیبی در نظر گرفته شده است که برای استفاده از آنها باید «سکه» خرج کنید. در صفحه مجزایی هزینه خرید «سکه»ها مشخص شده است تا کاربر در صورت نیاز آن را تهیه کند.
یکی از ویژگیهای جالب در مورد این بازی این است که پس از مدتی فعالیت در آن، به تدریج به شناختی از حوزه های موضوعی غنی و ضعیف معلوماتتان پی میبرید. این موضوع در مورد رقبای شما در فضای بازی نیز قابل مشاهده خواهد بود و هر دو طرف می توانید در جریان رقابت از نقاط قوت خود و نقاط ضعف حریف برای پیروزی در رقابتهای رو در رو استفاده کنید. امکان شرکت در مسابقههای جمعی به صورت لیگ هم در بازی طراحی شده است که معمولاً سطح دشواری سؤالات آن بیشتر است و برای موفقیت در لیگ ها بیشتر وادار به خرج کردن «سکه»هایتان میشوید!
مخصوص والدین
در نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای کشورمان، بازی کوئیز او کینگر رده سنی بالای سه سال را دریافت کرده است. با این وجود، این موضوع بیانگر آن نیست که این بازی می تواند برای کودکان پیش دبستانی و حتی دبستانی تناسب داشته باشد.
به چند دلیل این بازی را برای رده سنی بالاتر از 15 سال پیشنهاد میکنیم. نخست اینکه، موفقیت در بازی به سطح نسبتاً وسیعی از اطلاعات عمومی وابسته است که دست پیدا کردن به آنها در سنین پایینتر متصور نیست و تجربه شکستهای متوالی به دلیل محدود بودن معلومات کودکان ممکن است باعث بروز سرخوردگی در آنان شود. دوم آنکه، پیشبرد بازی به سطح مهارتی متوسط به بالا در سواد خواندن و درک مطلب در مدت زمان کوتاه نیازمند است که در دوره تحصیلی ابتدایی هنوز برای کودکان در دسترس نیست؛ سوم اینکه این بازی صرفاً به صورت آنلاین انجام میشود و در بازیهای آنلاین سطحی از روابط و تعاملات انسانی و اجتماعی در بستر فضای مجازی نمود مییابد که تجربه کردن آن برای سنین پایین تر از 15 سال مطلوبیتی ندارد و برای کاربران نوجوان نیز باید به فکر انتقال پیشآگاهیهای لازم بود؛ و در نهایت اینکه، مدیریت مالی بازی کردن با بازیهایی که دارای پرداخت درونبرنامهای هستند برای کودکان فهمیدنی نیست (اگرچه این موضوع برای کاربران نوجوانان نیز نیازمند توضیح و تبیین است).
تجربه این بازی را برای والدینی که فرزندان آنها به عنوان یک فعالیت فراغتی به آن میپردازند پیشنهاد می کنیم. در مدت زمان کوتاهی می توانید دریابید که فرزند شما چه اشکالی از رقابت را در جریان بازی تجربه می کند و چه مراودات و تعاملات انسانی و اجتماعی با سایر کاربران آنلاین تداول دارد یا قابل برقرار شدن است. علاوه بر این می توانید، سطح معلومات خود را هم محک بزنید! با تجربه کردن لذت این بازی به احتمال زیاد پی می برید که این بازی قابلیت بالایی برای ایجاد وابستگی دارد. بنابراین، نظارت کافی داشته باشید که فرزندانتان در پرداختن به این بازی به ورطه افراط نیفتند.
سؤالات بازی اغلب سادهاند و اگر در دوران دانش آموزی سر به راه بوده باشید و کتاب های درسی تان را خوب خوانده باشید، به درصد بالایی از این سؤالات پاسخ میدهید. این واقعیت الزاماً به معنای آن نیست که کوئیز او کینگز می تواند فرصت آموزشی مناسبی را فراهم کند. به خصوص اگر به عمق و کفایت ارزیابی آموزشی از طریق پرسشهای چهارجوابی مشکوک باشید، باید گفت که در واقع این بازی را مطلقاً نمی توان یک بازی آموزشی یا کمک تحصیلی در نظر گرفت؛ امّا میتوان برای تقویت حافظه و تثبیت معلومات از پیش یادگیری شده کاربران روی آن حساب کرد.
درباره این بازی با فرزندتان گفتگو کنید. مثلاً می توانید از این پرسش از فرزندتان شروع کنید که آیا اینکه در جریان رقابت در این بازی موفق باشی به معنای با سواد بودن و برخورداری از معلومات کافی برای زندگی فردی و اجتماعی است؟ تجربههای متوالی در شکست از سایر کاربران به معنای کم سواد بودن است؟ سؤالات این بازی تلاش برای دستیابی به چه جنسی از دانستنی ها را در بازیکن ترغیب می کند و چه جنسی از دانستی ها و شناخت برای رقابت در این بازی مطرح نیستند؟ و شاید اصلیترین سؤال اینکه برای اینکه بتوانیم در زمره برترین کاربران این بازی باشیم، باید به دنبال جذب چه اطلاعاتی باشیم و این اطلاعات تا چه حد برای آینده و زندگی فردی و اجتماعی ما ضروری و مفیدند؟ محور قرار دادن چنین سؤالاتی برای آغاز گفتگو با فرزندتان درباره بازی می تواند احتمال بروز آسیب وابستگی به این بازی را در او کاهش دهد.