New City (نیوسیتی)
- پلتفرم:Android
- سبک:استراتژی
- مدل درآمدی:رایگان (پرداخت درون برنامهای),تبلیغات (ویدئو)
- وضعیت شبکه:آنلاین,آفلاین
- جنسیت مناسب برای این بازی:هردو (دختر و پسر)
- موضوع بازی:فرهنگ,مطالعات اجتماعی
- پشتیبانی از زبان فارسی:کاملا فارسی
- تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:دارد
- محتوای بازی:کشاورزی
- ناشر:استودیو بازی سازی تاد
مخاطبین این بازی باید بدانند
محیط بازی «New City» خوش آب و رنگ است و دوربین بازی اما از بالا شهری را نشان میدهد که بازیکن باید آن را رشد و توسعه دهد. شهری با ساختمان هایی با معماری های نوین و عجیب از قبیل خانه، دانشگاه، شهرداری و... که مسئولیت هدایت تمامی آن ها به عهده بازیکن می باشد. موسیقی بازی نسبتا معمولی است و افکت های صوتی بسیار خوب کار شده اند. صدای محیطی زیاد نیست و صدای پویایی از محیط سرسبز بازی به گوش نمی رسد.
داستان بازی
در بازی یک داستان خطی و مشخص وجود ندارد، و میتوان گفت خود بازیکن موجب پیشرفت بازی می شود و داستان از این قرار است که بازیکن شهردار و کنترل کننده پیشرفت بازی خود میباشد. مردمان شهر با المان های ساده و جذابی ساخته شده اند که حتی از آن ها می شود برای پیشرفت شهر استفاده کرد، در بازی امکان شخصی سازی آواتار وجود ندارد و تنها می شود نام شهر را انتخاب کرد.
اهداف بازی به صورت مستقیم بیان می شوند و از فروش محصولات زراعی یا مشتقات آن ها می شود کسب درآمد کرد. برخی ماموریت ها صرفا برای ساختن اماکن علمی، صنعتی یا مسکونی است. سرمایه گذاری های شهردار بر روی ایده و کسب و کار های مردم تاثیرگذار است و محبوبیت آن را بالا می برد. پیشرفت در بازی به همراه ساخت و ساز ممکن است و گسترش شهر باعث میشود تا مردم بیشتری وارد شهر شده و موجب رونق شهر شوند. همچنین تعمیرات و احداث ساختمان های مسکونی، مزرعه های زراعی و ... می تواند سبب پیشرفت و جذب مردم بیشتر در شهر می شود.
نیروی متعارضی در بازی دیده نمی شود اما تصمیمات اشتباه مسبب خرابی در کار و شهر می شود. انتخاب های گیمر تنها برای پیشرفت و یا رکود شهر کارایی دارد و انتخاب های اخلاقی چالشبرانگیز در طول بازی کمتر دیده می شوند.
تبلیغات و خرید های درون برنامه
خبر نه چندان جذاب این است که پرداخت درون برنامه ای و تبلیغات در بازی نقش مهمی دارند؛ می توانید با خرید باعث پیشرفت سریعتر و بهتر شد و با دیدن تبلیغات ویدیویی می توان در زمان صرفه جویی کرد.
کلام آخر
کیفیت هنری بازی مطلوب است و رنگ بندیها به خوبی ایجاد شدهاند و بازی به خوبی توانسته است، انتظارات از این سبک را برآورده سازد، تمامی عوامل محیطی و تصمیمات کاربر در رشد شهر تاثیر گذار هستند. گسترش شهر به گیمر و تفکر درست او برای هدایت شهر برمی گردد اما عدم وجود قابلیت شخصی سازی از نقص های محسوس بازی به شمار میرود.
این بازی در عین سرگرم سازی و می تواند کمی اعتیاد آور نیز باشد. چرا که گسترش و رونق شهر، ساختمان ها جدید و دسترسی به تمامی مناطق بازی، نیازمند پرداختن به بازی به صورت طولانی میباشد (مگر اینکه بخواهید زمان مورد نیاز را با پرداخت درون برنامه ای دور بزنید!). در بازی می توان ارتباط میان کارها را درک کرد؛ برای تولید آرد نیازمند گندم هستید پس تولیدات زراعی مهم اند. از دیگر نکات مثبت بای آشنایی با مدیریت کردن است که بازی صرفا بازی از این منظر میتواند زمینهساز رشد فکری بازیکن را فراهم کند.
مخصوص والدین
به طورکلی می توان گفت بازی نیوسیتی به خوبی توانسته است اصل سبک شبیه سازی و استراتژی مدیریت را معرفی کند و در عین حال به خوبی توانسته فرهنگ سازندهای از زندگی شهری را در بازنمایی کند. با این وجود، هویت یک شهر ایرانی-اسلامی در آن چندان که باید پررنگ نیست و این خلاء محتوایی در بازی مشهود است. در این بازی شخصیت مثبت و منفی وجود ندارد و سرتاسر بازی با تصمیمات بازیکن برای پیشرفت شهر پیش میرود. بنابراین، المانهایی همچون اعمال خشونت، تخریب، اضطراب و ناهنجاریهای رفتاری در بازی وجود ندارد. از طرف دیگر، رشد و تربیت آموزههای مدیریتی و ارتباطات میان اجزای بازی به خوبی مشاهده میشود که میتواند تجربهای آموزنده برای بازیکن فراهم کند. همچنین فضای بازی برخوردار از شادابی و طراوت است و تجربه عواطف و روحیه مثبت را در بازیکن تقویت میکند.
بازی به صورت رایگان و با پرداخت درون برنامه ای عرضه شده است که بازیکنان میتوانند با صرف پول واقعی در بازی، چالشهای بازی را به راحتی و سریع تر پشت سر بگذارند. این تمهید موجب میشود شهر سریعتر پیشرفت کند و این شاید از معدود پیامهای تلویحی نامطلوب بازی باشد که با پرداخت پول میشود شهر را زودتر توسعه داد و عامل غیرمالی دیگری کیفیت و سرعت پیشرفت شهر را به اندازه پرداختن پول واقعی تضمین نمیکند. همچنین در موقعیتهایی از پیشبرد بازی، برای کسب منابع مورد نیاز برای توسعه شهر، تشویق میشوید که یک ویدئوی تبلیغاتی را تماشا کنید.
اگرچه معماری و همچنین روابط فرهنگی در شهری که در نیوسیتی بازنمایی شده است، نشانی از هویت ملی و دینی را در خود ندارد (کدام شهر ایرانی را سراغ داریم که در آن مسجدی وجود ندارد!)، امّا نوع پوشش شخصیتهای فرعی بازی، بازتابنده فرهنگ ایرانی-اسلامی است. این ناهماهنگی میان بازنمایی شهروندان و شهر، یکی از نقاط ضعف محتوایی آشکار بازی محسوب میشود. چرا که در شهری که می سازیم و توسعه میدهیم چیزی از روابط فرهنگی که بتواند شهروندان ایرانی و اسلامی در خود پرورش دهد، مشاهده نمیشود و شهر صرفاً به لحاظ زیرساختهای حیاتی و اقتصادی در حال اداره شدن است.
در مورد مدت زمان پرداختن به این بازی، نظارت والدین ضروری است. زیرا بازی میتواند کاربر را به خود وابسته کند و در زمانهای پراکنده و به صورت مکرر، بازیکن را به بازگشت به فضای بازی و انجام مأموریتهای آماده برای پیگیری ترغیب کند. این رویه میتواند موجب مراجعه مکرر و بازی کردن نامنظم بازیکن، بخصوص در سنین پایینتر شود.