Mekorama
مخاطبین این بازی باید بدانند
بازی Mekorama، یک بازی مستقل در سبک معمایی سه بعدی است که گیمپلی آن با کلیک و اشاره پیش میرود. با این وجود، طراحی کاراکترها معماری جذاب فضاهای سهبعدی در کنار چالشهای معمایی به دقت و با ظرافت طراحی شده، تجربهای جذاب را برای بازیکنان علاقهمند به محک زدن توانمندی خود در حل معماها رقم میزند.
یک ماجرای یک خطی کوتاه و ساده در کار است. یک آدم آهنی کوچک و دوستداشتنی باید از دام دشمنانش که او را ربودهاند بگریزد و برای این کار لازم است مرحله به مرحله، راه خروج از ساختمانهای مختلف را پیدا کند.
کاربر که به دیدی 360 درجه نسبت به معماری ساختمانهایی که ربات کوچک در آنها گرفتار شده است، مجهز است، در نقش راهنما و یاور به ربات کمک می کند و او را هدایت میکند تا بتواند راه خود را پیدا و تمامی ستاره ها را جمع آوری کند.
طراحی جنبههای شنیداری این بازی بسیار جالب توجه است؛ افکت های صوتی ساده و یک موسیقی آرام که به شکلی بداهه با هر ضربه انگشت بازیکن تدریجاً شکل می گیرد صداهای عمده ای هستند که در جریان بازی شنیده می شوند. موسیقی متن بازی با نزدیک شدن بازیکن به راه حل معمای هر مرحله، ریتم ملایمی پیدا میکند که نویدبخش گشایش در بازی است. همچنین، بازی از طریق تن نت هایی که به صورت بداهه با ضربه انگشت کاربر بازتاب میدهد به طور تلویحی او را راهنمایی می کند. نت زیرتر، بیانگر انتخابهای بهتر و نتهای بمتر تلویحاً به معنای انتخاب مسیرهای نادرست و غیر پیشبرنده هستند.
اگرچه نقشه های بازی با طی مراحل، به تدریج دشوارتر و خلاقانهتر میشوند، فضای بازی آرامش بخش است و باعث ایجاد تمرکزی کامل بر روی بازی می شود. برای باز شدن مراحل پایانی بازی، نیاز به جمع کردن ستارههایی دارید که همگی در نقشههای مراحل مختلف تعبیه شده است. ضمناً اگر علاقهمند باشید، میتوانید در بخش جنبی بازی، مراحلی را با سلیقه خودتان طراحی کنید و از آنها عکس بگیرید.
مخصوص والدین
بازی Mekorama، زمینه یک تجربه سرگرمیساز سالم، مفید و غنی از لحاظ زیباییشناختی برای کاربران خود فراهم میکند. بازی با کنترل های ساده ای و به سبک کلیک و اشاره پیش می رود اما با این تفاوت که مخاطب می تواند اشرافی کامل بر محیط بازی پیدا کند. یعنی از زوایای متعددی گویی پیرامون یک سطح کروی شیشهای، بر کل نقشه بازی نظارت دارد و از هر زاویه که بخواهد می تواند محیط را ببیند و آدم آهنی دوستداشتنی را در این فضا هدایت کند. نشانی از خشونت، اضطراب، یأس و سایر هیجانات منفی در بازی نیست. فقط لازم است بازیکن مراقب نگهبانان برقدار باشند؛ نزدیک شدن به آنها باعث برقگرفتگی ربات میشود و آن را از کار میاندازد!
در بازی به جز راهنما های اولیه و بعضا ثانویه دیگر گفت و گویی از نوع دیالوگ و . . . دیده نمیشود و بیکلام بودن بازی و عدم وابستگی آن به مهارت خواندن و نوشتن یکی از مزیتهای آن بخصوص برای کاربران کم سن و سال محسوب میشود. البته در صورتی که در حل کردن برخی از معماها به گرهای برخوردید، متون راهنمای کوتاهی در بازی تعبیه شده است که برای استفاده از آن دانستن زبان انگلیسی در حدی ابتدایی و مقدماتی لازم است. میتوانید در حل کردن معماها به فرزندانتان کمک کنید. این بازی فرصت مناسبی برای همبازی شدن والدین و فرزندان فرهم میکند.
تکرار در بازی نقشی اساسی دارد و بارها شاید یک مسیر را باید طی کرد و دومرتبه برگشت تا معمای آن مرحله حل شود. نکته ای که تکرارها و ممارستهای مجدد بازی را بسیار جالب کرده آمادگیای است که بازی به طور ضمنی به کاربر منتقل میکند تا در صورت مواجه با مشکلاتی به ظاهر پیچیده از آن فرار نکنیم و با ممارست و تمرین بیشتر در پی حل آن باشیم! صبور بودن و ممارست داشتن، تمرین دید فضایی، تمرین استدلال و تقویت تفکر انتزاعی از جمله مزیتهای این بازی برای بازیکنان است.
گرافیک و موسیقی ساده و دلنشین بازی، فضایی آرامش بخش و جذاب ایجاد میکند که بازی را علاوه بر کودکان و نوجوانان دوره اول، برای بزرگسالان هم به تجربهای دوستداشتنی تبدیل میکند. طراحی کارکترهای بازی که شامل چند نوع ربات دیگر هستند، همگی ساده و همراه با کمی چاشنی کمدی هستند که بامزگی خاصی را در فضای بازی به وجود آمده است.
این بازی آنلاین نیست و خبر خوب دیگر این است که برای پیشبرد بازی، نیازی به پرداخت درونبرنامهای ندارد؛ امّا در صورتی که مایل به استفاده از تعداد بیشتری از مراحل باشید (بیش از 70 مرحله)، لازم است پول پرداخت کنید. همچنین مقدار کمی آگهی تبلیغاتی (به صورت بنر) در وقفههای حین بازی پخش میشود که اغلب مربوط به سایر بازیهای ساخته شده توسط سازنده این بازی است.
ویژگی جالب توجه دیگر این بازی در بخش جنبی آن، این است که میتوانید با استفاده اجزا و المانهای معماری که بازی در اختیارتان قرار میدهد مراحل جدید طراحی کنید و از آنها عکس بگیرید تا در به روزرسانیهای بعدی بازی از مراحل طراحی شده توسط شما، در بازی استفاده شود. فارغ از این موضوع که از مراحل طراحی شده شما در بروزرسانیهای بعدی، استفاده بشود یا نه، تجربه ساخت و ایجاد یک مرحله جدید، سطح عالیتری از تجربه ذهنانگیزی خلاقانه و تفکر انتزاعی را برای کاربر بازی به ارمغان میآورد.