Paper.io2
مخاطبین این بازی باید بدانند
بازی Paper.io2 یک بازی تفننی است که هم بر اندروید و آی او اس و هم بر بستر مرورگر وب به صورت آنلاین (https://paper-io.com/) قابل اجراست. نسخه بازی بر روی مرورگر وب بهتر و روانتر پیش می رود و در مقایسه با نسخه موبایل متنوعتر است. گیم پلی بازی به گونه ای است که اجرای آن بر روی گوشی و تبلتهای لمسی به دلیل محدود شدن میدان دید و اشراف بر صفحه بازی و کنترل حرکت آواتار، بدون توجیه کاربری و زیباشناختی درستی دشوار میشود. این مشکل در نسخه مرورگر مبنای بازی، با استفاده از کلیدهای جهت پیما به عنوان ابزار کنترل حرکت آواتار به راحتی حل شده است.
بازی به این ترتیب پیش می رود که شما به صورت یک نقطه رنگی بر یک صفحه دایره ای سفید رنگ وارد جهان بازی ای می شوید که بر روی آن 15 رنگ دیگر همزمان با شما وارد نقشه می شوند. در ابتدای ورود به نقشه (یا کاغذ دایره ای سفید رنگ بازی)، هر رنگ قلمرو کوچکی دارد که می تواند با گردش بر روی کاغذ سفید و ایجاد رد رنگی مخصوص به خود، آن قلمرو کوچک اولیه را گسترش دهد. رنگ ها می توانند با قطع کردن خط رد رنگی رقبا، پیش از منضم شدن بخش تازه ای به آن قلمرو رنگی، آن رنگ را از صفحه کاغذ حذف کنند. پس از حذف آن رنگ، رنگ دیگری به صورت تصادفی وارد صفحه می شود و بر روی بخش هایی از صفحه کاغذ که هنوز به تسخیر رنگی مشخص درنیامده است، بازی را آغاز می کند.
بنابراین با فضای گرافیکی بسیار ساده ای در جریان بازی مواجه هستیم که در عین حال جذابیت های خاص خودش را دارد. اگرچه گیم پلی شرح داده شده، نوعی رقابت آنلاین را تداعی می کند، امّا به نظر نمی رسد رنگ های دیگری که همزمان با شما روی نقشه ظاهر می شوند، توسط کاربران انسانی هدایت شوند. در واقع این بازی، رقابت آنلاین شما با 16 هوش مصنوعی است که به خوبی می توانند برای هدف شما که تسخیر تمام نقشه است مزاحمت ایجاد کنند.
این بازی دارای حالت های اجرای مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از نقشه بزرگ، نقشه کوچک و بازی گروهی. تفاوت نقشه بزرگ و کوچک صرفاً مربوط به ابعاد کاغذ سفید رنگ است. اما در حالت گروهی، شما در قالب یک تیم رنگی وارد نقشه می شوید و با تیم های رنگی دیگر بر سر تسخیر تمام صفحه رقابت می کنید.
در این حالت از بازی هم خبری از کاربران انسانی واقعی نیست. با این وجود، رقابت در کنار و در برابر هوش های مصنوعی هم تیمی و رقیب، به اندازه کافی چالش برانگیز از کار درآمده است.
باید گفت تقریباً پیروزی در بازی و تسخیر تمام نقشه در هر کدام از حالت های بازی تقریباً ناممکن است. رفتار هوش های مصنوعی بازی طوری طراحی شده اند که برای پیروزی و تسخیر تمام صفحه کاغذی شانس زیادی نخواهید داشت (مگر در نقشه کوچک).
این موضوع باعث می شود، یعنی شانس پایین دستیابی به پیروزی در عین سادگی و روانی گیم پلی و فضای گرافیکی بازی، می تواند انجام این بازی را به نوعی وسواس فکری اعصاب خردکن برای کاربر بازی تبدیل کند! امّا اگر از قبل بدانید، بازی طوری طراحی شده است که قرار نیست شما در آن برنده باشید و بیشتر مقصود از طراحی بازی این است که در بین دفعات مکرر سوختن، تبلیغات آگهی دهندگان به بازی را مشاهده کنید، احتمالاً راحت تر با این موضوع کنار می آیید یا شاید اصلاً از خیر سرگرمی ساده و تفننی که بازی عرضه می کند بگذرید!
برای اینکه بیشتر بتوانید در نقشه بازی دوام بیاورید، لازم خواهد بود که همزمان بسیار محاطاط باشید و نیز دید استراتژیک برای گسترش قلمرو خود داشته باشید.
مخصوص والدین
بازی https://paper-io.com/ یک بازی تفننی سرگرم کننده است که می تواند برای بازه سنی 12 تا 15 سال، بازی مناسبی باشد. اما چند نکته پیرامون این بازی وجود دارد که لازم است والدین درباره آن بدانند.
یک اینکه این بازی می تواند موجب ایجاد وابستگی فرزند شما به آن شود. چون گیم پلی بازی بسیار ساده و روان با رنگ های شاداب طراحی شده، امّا در عین سادگی، شانس پیروزی در آن بسیار کم است. این ویژگی در اغلب دستگاههای بازی که کارکردهای قمارگونه دارند (مثل انواع گردونه ها و دستگاه های لوت باکس و هماهنگسازی اشکال سه گانه) وجود دارد. بر این اساس، نوعی وابستگی، از جنس وابستگی به دستگاه های لوت باکس، در مورد کلیت پرداختن به این بازی مورد انتظار است که والدین لازم است نسبت به آن هوشیار باشند.
دو اینکه بازی به لحاظ فضای بصری فاقد محتوای آسیب زا است. همچنین از آنجا که رویه های پیشبرد بازی ساده است، این هر دو ویژگی زمینه همراهی والدین و فرزندان برای اجرای نوبتی بازی را کاملاً مهیا می کند. این اقدام می تواند برای کنترل میزان وابستگی فرزند شما به بازی نیز مؤثّر باشد.
سه بازی فاقد محتوای داستانی است؛ این به آن معنا نیست که بازی به طور تلویحی ارزش های تربیتی خاصی را به کاربر القا نمی کند. در این بازی، وجود هر رنگ دیگری بر روی کاغذ یک تهدید بالقوه محسوب می شود. بنابراین، بازیکن باید یا رنگ های دیگر را حذف کند یا به تدریج قلمرو آنها را تصاحب کند. این نگرش تهدید انگاشتن موجودیت دیگران و خودمحور بینی برای تسخیر تمام صفحه کاغذ بازتابنده ویژگیهای اخلاقی ضداجتماعی است. والدین می توانند با فرزندان خود در این باره صحبت کننده که در جهان واقعی بیرون از صفحه کاغذی این بازی، حضور دیگران الزاماً یک تهدید بالقوه برای موفقیت او نیست. همچنین تمامیتخواهی حرص برای گسترده کردن قلمرو، ممکن است از انسان شخصیتی خودمحوربین بسازد که برای شرایط سایر افراد جامعه اهمیتی قائل نیست و اگر همه افراد در جامعه دارای چنین اخلاقی باشند، جامعه انسانی جای خوشایندی برای زندگی فردی و اجتماعی نخواهد بود. با این وجود، اینکه احتیاط کردن در بازی شرط مؤثّری برای دوام آوردن در نقشه بازی است و اینکه پیشروی استراتژیک برای تثبیت جایگاه در نقشه بهتر نتیجه می دهد از جمله ویژگی هایی مثبت بازی است که می توانید درباره آنها نیز با فرزندان خود به گفتگو بپردازید.
چهار اینکه بازی در نسخه مبتنی بر مرورگر مدل درآمدی مشاهده اجباری تبلیغات را دنبال می کند. به این ترتیب که بعد از هر مرتبه سوختن در بازی باید یک آگهی بازرگانی با طول مدت 5 تا 30 ثانیه را تماشا کنید تا بتوانید دوباره وارد دست جدیدی از بازی شوید. این موضوع مواجهه اجباری با تبلیغات اصولاً بازی را برای کودکان کمتر از 12 سال نامناسب می سازد. در نسخه موبایلی بازی مواجهه با تبلیغات بسیار کمتر است.
پنج اینکه به طور کلی بازی های مبتنی بر مرورگر، به ویژه آنهایی که تبلیغات اجباری هم به طور متناوب در آنها پیشنهاد می شوند، اغلب مصرف اینترنت را به شکل محسوسی افزایش می دهند، آن هم برای محتواهایی که شما نیاز به آنها ندارید و اصلاً درخواست دریافت آنها را نداده اید. در صورتی که احتمال وابستگی فرزند خود به این بازی را به خوبی کنترل کنید، این موضوع نیز تا اندازه زیادی تحت کنترل قرار خواهد گرفت.
ششم اینکه دقت داشته باشید در هنگام استفاده از این بازی، به هیچ وجه از فیلترشکن استفاده نشود. استفاده از فیلترشکن ممکن است موجب نمایش داده شدن آگهیهایی در لابه لای بازی شود که برای کاربران رده سنی پیشنهادی بازی نامناسب باشد. همچنین برخی پوسته های جدید برای تشویق کاربر بازی در خصوص به دست آوردن دستاوردهایی در جریان بازی در دسترس کاربر قرار می گیرند و برخی از پوستهها نیز با پرداخت درونبرنامه ای در اختیار کاربر قرار می گیرند. این جنبه در نسخه موبایلی بازی نمود پر رنگ تری دارد. پوسته های جدید گاهی تأثیراتی نه چندان در خور توجه بر کیفیت پیشبرد بازی بازیکن نیز دارند و از حد یک آیتم تزئینی صرف فراتر میروند.