SuperHot (SUPERHOT)
- پلتفرم:Xbox one,Ps4,Nintendo,Mac,Windows
- سبک:اکشن ماجرایی - اکشن - تیرانداز اول شخص
- فضای بازی:علمی-تخیلی,جنگی,تخیلی
- مدل درآمدی:کاملاً پولی (پریمیوم)
- تولید:Piotr Iwanicki, Panos Rriska
- وضعیت شبکه:آفلاین
- جنسیت مناسب برای این بازی:پسر پسند
- پشتیبانی از زبان فارسی:بخشی فارسی
- تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:تبلیغات ندارد
- محتوای بازی:ربات ها,مهارتهای حرکتی
- ناشر:Superhot Team
مخاطبین این بازی باید بدانند
در ژولای 2020 نسخهی جدیدی از بازی سوپرهات، با زیرعنوان Mind Control Delete عرضه شد. این نسخه بسیاری از ویژگیهای بازی اصلی (که در سال 2016 عرضه شد) را در خود دارد و ویژگیهای دیگری، همچون طراحی تصادفی مراحل و مرگ دائمی (Permadeath)، را نیز به آن اضافه میکند. ما به جای اینکه به این نسخهی جدید بپردازیم، نگاهی دوباره میاندازیم به نسخهی اول، چون این نسخهی جدید، در واقع، ادامه و توسعهی همان بازی اصلی است.
نخستین باری که بازی سوپرهات را بازی کردم، منحصربهفرد بودن ایده و مکانیک بازی شگفتزدهام کرد. ایدهی اصلی بازی این است که زمان وقتی به پیش میرود که شما حرکت کنید. شخصیت بازیکن یک آواتار بسیار ساده است که باید در محیطهای بسیار ساده دشمنان قرمز رنگ بینام و نشان را بکشد. سلاح بازیکن برای این کار چیزی نیست جز مشت و تفنگ، که البته تنوع سلاحها در مراحل بالاتر بیشتر میشود.
سوپرهات هم مثل خیلی از بازیهای تجربی و مستقل دیگر، داستانش را خیلی مبهم و تکهتکه روایت میکند. در ابتدای بازی یک پیامرسان روی صفحهنمایش ظاهر میشود و شخصی بینام (که احتمالاً دوست یا آشنا است) میگوید که به نسخهای کرک شده از یک بازی جدید دست پیدا کرده است. او بازی را نوآورانه و اعتیادآور توصیف میکند و از ما میخواهد که بازی را امتحان کنیم. از همین جا میتوان نخستین رگههای کنایهزدن بازیهای مستقل به صنعت بازی را به راحتی دید. کمی جلوتر، چیزهای عجیبی در بازی میبینید: در یکی از مراحل خودتان را میبینید که پشت رایانهتان نشستهاید و در حال بازی با یک دستگاه واقعیت مجازی هستید. پس از آن مکالمهها عجیبتر میشود و کنترل رایانهتان را از دست میدهید. تمام اینها یادآور فیلم ماتریکس است، چون در اینجا هم رایانه یا ماشین است که کنترل را در دست میگیرد.
اما روند پیشبرد بازی علیرغم تکرارشوندگی افراطی، واقعاً نوآورانه است. چیزی که طراحی گرافیکی بازی را جذاب میکند سادگی هنرمندانه و عملی آن است.
در تمام مراحل بازی تعداد دشمنان بسیار زیاد است و حتی برخورد یک تیر (یا مشت) به معنای کشتهشدن آواتار شما است. برای پیشرفت در بازی باید تمام دشمنان را بکشید. اما شیوهی کشتن میتواند ترکیبی از چند شیوهی مختلف باشد. میتوانید با سه مشت یک دشمن را از پا در بیاورید، یا با یک ضربهی شمشیر یا چوب بیسبال آنها را بکشید. یک گلولهی سلاحهای گرم کشنده است و در مراحل بالاتر این توانایی را به دست میآورید که آواتار دشمنان خود را تسخیر کنید. تسخیر بدن دشمنان، بدن/آواتار فعلی شما را نابود میکند.
اگر حرکت نکنید و ثابت بمانید زمان نمیگذرد و بنابراین هر قدر بخواهید میتوانید نشانهگیریتان را دقیق کنید. البته وقتی ثابت ایستادهاید گلولهها به آرامی حرکت میکنند و بنابراین فرصت محدودی برای تصمیمگیری، جاخالیدادن و نشانهگیری دارید. علاوه بر همهی اینها، در اکثر مواقع تعداد دشمنان به این معناست که از هر طرف به شما حمله میشود، بنابراین باید آگاهی وضعی خوبی داشته باشید و همیشه حواستان به ظاهرشدن دشمنان جدید باشد. نکتهی دیگر که خیلی زود متوجه آن میشوید این است که نشانهگیری هدفهای متحرک نیازمند محاسبهی سرعت گلوله و سرعت حرکت هدف است.
یکی از جنبههای جالب بخش مبارزه با دشمنان استفاده از سلاحهای بداهه و محیطی مثل لیوان و کیف و حتی سلاحهایی است که گلولهشان تمام شده. پرتابکردن این سلاحهای بداهه به سمت دشمنان آنها را گیج میکند و باعث میشود سلاحشان را بیاندازند و شما فرصت پیدا میکنید این سلاح را در هوا بگیرید و با آن شلیک کنید. در مراحل بالا شما با تمام این قابلیتها آشنا میشوید و در هرج و مرج مبارزه از انواع مختلف مبارزه استفاده میکنید، کاری که بسیار لذتبخش است و وقتی فیلم مبارزهی خود را با سرعت واقعی میبینید احساس میکنید نیو در ماتریکس هستید!
مخصوص والدین
سوپرهات شاید در داستان و روایت خود چیز جدیدی نداشته باشد، و حتی در سبک بازی نیز انقلابی ایجاد نکرده باشد، اما نشان میدهد که چگونه ایدههای خلاقانه میتوانند همواره، علیرغم محیطها و گرافیک ساده، جذابیت زیادی برای بازیکن ایجاد کنند. از این بابت، اولین مواجهه با این بازی برای فرزندان شما میتواند حسی از مواجهه با جهانی بدیع و خلاقانه را ایجاد کند.
سوپرهات، درگیریهای مسلحانه و تن به تن را در محیطی غیرواقعگرایانه بازسازی کرده است. به جز جذابیتی ویژه در طراحی صحنهها و موقعیتهای نبرد، سوپرهات هیچ تجربه معنایی و فرهنگی مشخصی به بازیکن منتقل نمیکند. بر این اساس، سوپرهات را میتوان به دلیل ضعیف بودن لایههای داستانی نوعی بازی تفننی دانست که به شکلی افراطی بر خلاقیتهای مکانیکی معطوف به کنشگری تهاجمی، تیراندازی، هدفگیری، جانبهدر بردن و کشتن دشمنان متکی است.
در خصوص این بازی، والدین را با تأکید به کنترل مدت زمان پرداختن به این بازی توسط فرزندانشان توصیه میکنیم. اگرچه بازی سوپرهات، فاقد صحنههای خونریزی است و دشمنانی که هدف قرار میگیرند، ویژگیهای تن طبیعی و انسانی را منعکس نمیکنند و از این بابت در مقایسه با سایر بازیهای اول شخص تیرانداز، این بازی تجربه زیباشناختی سالمتری را برای کاربر بازی فراهم میکند، امّا باید توجه داشت، رنگ قرمز دشمنان که اغلب بر زمینه سفید محیط نقش بسته است، توجّه را به شکلی افراطی بر کنش هدفگیری و تیراندازی متمرکز میسازد. این ویژگی، به معنای حذف حواشی گرافیکی و ایجاد تأکید قوی و مؤثّر بر اجرای شرح وظیفه مشخص و تکرارشونده در بازی است. علاوه بر این، درونمایه تکرارشونده تیراندازی و جاخالی دادن، فرزند شما را با یک بازی کم و بیش پوچ و بیهدف مواجه میسازد که تمایز مراحل آن با یکدیگر صرفاً به معماری اتاقهایی بستگی دارد که درگیری و نبرد در آنها به وقوع میپیوندد. انگیزههای قهرمان بازی (بازیکن) و دشمنان هم آنقدر سطحی در داستان بازی پرداخت شدهاند که از این تقابل مستمر و تکرارشونده، هیچ انگیزه معنادار و عمیقی به ذهن بازیکن منتقل نمیشود.
در پایان موفقیتآمیز هر مرحله، مجموعه کنش و واکنشهای بازیکن که در جریان روند بازی به صورت قطعه قطعه تجربه میشود، به صورت یک انیمیشن سریع از مهارت بازیکن در تار و مار کردن دشمنان به نمایش در میآید. نمایش دادن این صحنه، به عنوان پاداش و مشوق شروع مرحله بعدی، برای کاربر بازی تهییجکننده است، امّا به طور غیرمستقیم، تکرار کنشهای تهاجمی را در کاربر تشویق میکند و متأسفانه در روند پرداختن به این بازی، هیچ نوع مشوق دیگری برای کاربر بازی تمهید نشده است و اساساً نام بازی هم از همین مشوق خاص برداشت شده است.
تجربه این بازی، به دلیل اتکا به تکرار مکرر کنشهای تهاجمی و تیراندازی (آن هم از زاویهدید اول شخص و با اختصاصاتی که شرح داده شد) برای کاربران کمتر از 15 سال مناسب نیست و مدت زمان پرداختن به این بازی برای افراد بالای 15 سال نیز نیاز به مراقبت و کنترل جدی دارد.