Brothers: A Tale of Two Sons (برادران: داستان دو پسر)
- پلتفرم:Android,Xbox one,Ios,Xbox 360,Ps3,Ps4,Nintendo,Mac,Windows
- سبک:ماجرایی - معمایی - نقشآفرینی
- فضای بازی:افسانهای,طبیعت,درام,معمایی
- مدل درآمدی:کاملاً پولی (پریمیوم)
- تولید:Starbreeze Studios
- وضعیت شبکه:آفلاین
- جنسیت مناسب برای این بازی:پسر پسند
- موضوع بازی:اخلاق
- تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:تبلیغات ندارد
- محتوای بازی:دوستی,هیولاها,ارواح,حیوانات درنده,خانواده,مهارتهای حرکتی,عبور از موانع
مخاطبین این بازی باید بدانند
بازی نوآورانه و بدیع برادران (Brothers: a tale of two sons) یک بازی ماجراجویی است که هم برای کنسولهای پیشرفته مثل پلیاستیشن۴ و هم با گرافیک فنی پایینتر برای گوشیهای هوشمند به بازار ارائه شدهاست. بازی در جهانی خیالی مملو از غولها و ارکها در جریان است و حماسه دو برادر را نشان میدهد که به دنبال درمانی برای بیماری پدرشان هستند.
داستان بازی ساده اما، بسیار الهامبخش و تاثیرگذار است. بازی از صحنه غرقشدن مادر دو برادر به عنوان «بازگشت به گذشته» شروع میشود، درحالیکه برادر کوچکتر (نایی) در کنار اوست اما نمیتواند نجاتش بدهد. بعد از این صحنه، بازی نایی را در کنار برادر بزرگتر خود (نایا) میبینیم که باید پدر بیمارشان را به خانه پزشکی که در اطراف ساکن است برسانند. پزشک به دو برادر میگوید راه علاج پدرشان جمعآوری عصاره «درخت زندگی» است. آنها راهی سفری پرماجرا و پرخطر میشوند تا به درخت زندگی برسند و پدرشان را از مرگ نجات بدهند.
گیمپلی بازی بسیار نوآورانه است. بازی به وسیله دو جویاستیک (یا دو سمت دکمههای مربوط به جهت در کیبورد یا گوشی موبایل) کنترل هر دو برادر را به دست کاربر میدهد. نایا (برادر بزرگتر)، تنومند و قوی است و میتواند با زور فیزیکی خود موانع را از پیش رو بردارد یا نایی برادر کوچکتر را در مواجهه با موانع به سمت بالا هل بدهد. نایی هم جثه کوچکتری دارد و برای عبور از جاهای باریک مناسب است. اساس گیمپلی بر حل کردن پازلهای فیزیکی مثل ایجاد پله، نردبان، اهرم و ... برای جلوتر رفتن در مسیر بازی است.
بازی یک نبرد خیر و شر کلاسیک است که در تقابل برادران با نیروهای طبیعی خود را نشان میدهد. فداکاری از تمهای اصلی بازی است و این حس را به کاربر القا میکند که با خویشتندوستی صرف نمیتوان به «درخت زندگی» یا همان ایمان دست پیدا کرد. نایا و نایی هر دو فداکارانه تن به مخاطره میسپرند تا جان پدر را نجات بدهند و در این بین به مرد در حال خودکشی و جمعی از ترولها برای وحدت و دوستی کمک میکنند.
به لحاظ کلی «برادران:داستان دو پسر» تجربه موفقی در سبک بازیهای خلاقانه و نوآورانه به حساب میآید. طبیعتا از یک بازی مستقل با بودجه محدود نمیتوان انتظار داشت که در ابعاد فنی با بازیهای AAA چند میلیون دلاری رقابت کند. ولی بازی برادران، جوایز مربوط به خلاقیت و نوآوری را در جشنوارههای مختلف به خود اختصاص دادهاست. ایده دو کنترله بودن بازی که تا به حال نمونه موفقی پیش از این نداشتهاست، به بهترین شکل در «برادران» پیادهسازی شدهاست. نه تنها از کنترل همزمان دو برادر احساس کلافگی نمیکنید، بلکه چالشهای بازی دقیقا طوری طراحی شده که استفاده همزمان از هر دو کنترل کاملا ضروری باشد و صرفا زینتی نباشد.
«برادران» برای گیمرهای حرفهای، میتواند تجربه چند ساعت دوری از مکانیکهای معمول و تکراری (اما به هر حال جذاب) اکشنشان را فراهم کند. تجربهای که دید دیگری به دنیای بازی به آنها میدهد. یکی از مهمترین مشکلات بازی طراحی مرحله (Level Design) بازی است به گونهای که خیلی از اوقات راه خود را گم میکنید و محیط بازی به شما سرنخی در مورد اینکه به کدام نقطه بروید نمیدهد.
از نظر کیفیت سرگرمسازی شاید این بازی نمونه کاملا موفقی به حساب نیاید. هرچند مکانیکهای تعاملی دو قهرمان داستان باعث میشود بعد از حل هر چالش احساس رضایت کنید. در هر حال برادران یک بازی کاملا «سرگرمکننده» نیست. بلکه یک سفر نمادین است که بار آموختنی آن بر جنبه سرگرمکننده آن میچربد. کنترل بازی در عین خلاقیت زیادی که در مورد آن صرف شدهاست، کماکان ممکن است بازی را از حالت سرگرمکننده بودن خارج کند. در هر لحظه باید حواستان به کنترل دو کاراکتر با یک دسته یا کیبورد واحد باشد و این جلو بردن بازی را کمی سخت میکند.
زیبایی در عین سادگی نتیجه کار تیم فنی بازی است که با موتور شناختهشده و عمومی Unreal Engine به خلق دنیای برادران پرداختهاند. اگر میخواهید چند ساعت از اکشنهای روزمره و محبوبتان دور شوید و با عینک جدیدی به داستانگویی در بازیهای ویدئویی نگاه کنید، تجربه «برادران» را از دست ندهید. با توجه به اینکه بازی از موتور یونیتی استفاده میکند، کیفیت تکسچرها، مدلها و نورپردازیها در حد و اندازههای یک بازی AAA نیست.
چالشهای فیزیکی بازی به مرور سختتر میشوند و این دشواری در مسیری جالب و قابل درک رخ میدهد. نه اینکه کاربر به شکل ناگهانی با چالشی با سطح بسیار بالا مواجه بشود. بازیسازان با استفاده از گویش عجیب عربی-عبری بازی سعی داشتهاند کاربر را از دنبال کردن بازی به وسیله نوشتار و زبان دور کنند و به او این پیام را منتقل کنند که محتوای بصری بازی برای انتقال داستان کافیست. ادعایی که نمیتوان از دستیابی تمام و کمال به آن کاملا مطمئن بود. شاید اگر داستان بازی نوشتاری بود از نظر تربیتی و رشدی تاثیر بهتری روی مخاطب میگذاشت.
مخصوص والدین
«برادران» از معدود تجربههایی در دنیای امروزه گیم است که حس انساندوستی، همدلی، وفاداری عمیق و آرمانخواهی را به شکل درست و به دور از شعار دادنهای نمایشی بیدار میکند. کل بازی با محوریت نجات فرد مورد علاقه قهرمانهای بازی (پدرشان) و خاطره از دست دادن دیگر فرد محبوب (مادرشان) جلو میرود و بین دو برادر نیز احترام و علاقه بسیار زیادی قابل مشاهده است.
محیط بصری چشمنواز است و از مسیرهای باز در میان درهها، دهکدهها و غارها میگذرد که بعضا هراسانگیز نیز میشوند. موسیقی بازی بسیار لطیف و تاثیرگذار است و هارمونی خوبی با اتفاقات و هیجانات کاراکترهای بازی دارد.
کارکترهای بازی در درجه اول بسیار وفادار هستند. در نقطهای از بازی برای نایا اتفاق ناگواری میافتد و حمایت نایی برادر کوچکتر از او به هر قیمتی حتی از دست دادن جانش اندازه وفاداری و عشق بین آنها را به خوبی روایت میکند. ابتدا و انتهای بازی با محوریت مقبره مادر برادران و گردهم آمدن دوباره خانواده مجددا وفاداری و عشق میان آنها را به تصویر میکشد. ماموریت اصلی برادران در طول بازی نجات پدرشان با کمکگرفتن از روح و خاطره مادر است و مقابله آنها با خطرات نمادین مثل دختری زیبارویی که در واقع عنکبوتی بدذات است، عشق واقعی و اصیل اعضاء یک خانواده به هم را در مقابل زیباییهای فریبدهنده دنیای خطرناک به خوبی ترسیم میکند.
نکته دیگر داستان بازی، مقابله با ترسها است. نایی از همان ابتدای مسیر از شناکردن میترسد و نایا در مواردی که لازم است از آب عبور کنند نایی را در پشت خود سوار میکند و او را از آب میگذارند. اما در انتهای بازی که نایی مجبور است به تنهایی مسیری را شنا کند با یادآوری کمکهای برادر بزرگترش بر ترس خود غلبه میکند و دل را به دریا میزند.
از نظر اخلاقی بازی تقابلی هرچند غیرمستقیم بین خیر و شر را نشان میدهد و البته از ترسیم کاراکترهای خاکستری نیز اجتناب نمیکند. مثلا مردی که قصد خودکشی دارد و برادران در طول مسیرشان تلاش میکنند به او کمک کنند و او را به زندگی برگردانند. بازگشت به زندگی و ایمان شاید تم اصلی طرح داستانی بازی باشد.
این بازی به جز مواردی مثل مواجه شدن با سگ مهاجم کشاورز دهکده و یا رویارویی با زیباروی عنکبوتی، جنگ با غولها و گرگهای قاتل، دربردارنده صحنههای خشونتبار نیست. بیشتر چالشهای بازی فکری است و طبیعت فیزیکی با موانعی که بر سر راه برادران ایجاد میکند خود به مهمترین دشمن بازی تبدیل میشود. نقش ارواح نزدیک به قهرمانهای داستان (مخصوصا مادر) در هدایت و راهنمایی کاراکترها به سمت اهدافشان نیز نشان از جلوه غیرمادی بازی دارد که به شکل غیرمستقیم در طول طرح داستانی هدایت میشود.
ضرورت درک مسائل عاطفی، اخلاقی و روابط انسانی برای تجربه کاملی از پیشبرد بازی، و همچنین دشواری نسبی روند بازی در کنترل دو کارکتر مختلف حاضر در صحنهها، عملاً بازی برادران را برای کاربران بالای 12 سال بازیپذیر میکند. درونمایه فقدان والدین (فوت مادر و بیماری پدر) و شروع سفری دور از فضای امن خانواده، ممکن است برای کاربرانی که در دوره اول نوجوانی (12 تا 15 سال) هستند، تجربهای مضطربکننده و یأسآور به دنبال داشته باشد. با این وجود، ماحصل تلاش کاربر در جریان بازی، نهایتاً منجر به بازسازی حس جمعی حضور در خانواده در کنار پدر (که سلامت خود را باز مییابد) و خاطره مادر میشود.
با فرزندان خود که به این بازی پرداختهاند، درباره مسئولیتپذیری و پشتیبانی اعضای خانواده در قبال یکدیگر گفتگو کنید. درباره اینکه شکوه حضور در جمعی خانوادگی، برآمده از احساس مسئولیت متقابل اعضای خانواده نسبت به یکدیگر است؛ این احساس جمعی تعلق به خانواده، نعمتی بزرگ و غیرقابل جایگزین است که همه اعضای خانواده لازم است قدر آن را بفهمند و برای بقا و استمرار آن به یکدیگر کمک کنند. در مسیر زندگی مشکلات بیشماری وجود دارد که ممکن است پناهگاه امن خانواده را دچار آسیب و خدشه کند (از جمله بیماری یا از دست دادن عزیزان) و اعضای خانواده باید با دلگرم کردن هم به مهربانیها و پشتیبانیهایشان در قبال هم، تهدید چنین مشکلاتی را به فرصتهایی برای بازسازی محیط خانواده تبدیل کنند.