بازی سالم، برای جامعه سالم
بررسی بازی

Vector (مسیر)

٢٤ شهريور ١٣٩٩
  • پلتفرم:Android,Ios
  • سبک:ماجرایی - سکویی - اکشن
  • فضای بازی:علمی-تخیلی,وسترن
  • مدل درآمدی:درون پرداخت (فریمیوم),تبلیغات (ویدئو)
  • تولید:NEKKI
  • وضعیت شبکه:آفلاین
  • جنسیت مناسب برای این بازی:پسر پسند
  • پشتیبانی از زبان فارسی:بخشی فارسی
  • تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:دارد
  • محتوای بازی:بالا رفتن از دیوار,مهارت‌های حرکتی,عبور از موانع
سن پیشنهادی: 12 تا 15 سال
امتیاز فهم بازی:
سطح مهارت:
از دست ماموران زورگو فرار کن!

تاثیرات مثبت

مسئولیت‌پذیری
اخلاق‌مداری

تاثیرات نامطلوب

جمع‌گرایی و سرزندگی
تعاون و یاریگری
کاوشگری و نوجویی
شجاعت و تاب‌آوری

مخاطبین این بازی باید بدانند

6

«وکتور» یک بازی پلتفرمر به صورت پرش و عبور از موانع برای فرار کردن از دست ماموران یک شرکت بزرگ است. شخصیت بازی باید با استفاده از حرکات ورزش «پارکور» از دست ماموران فرار کرده و در راه امتیازاتی برای ارتقا و خرید حرکات نمایشی جدید کسب کند. بازی به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و ماموریت اصلی بازیکن، رسیدن به نقطه امن در پایان مراحل است. بنابراین در جریان این بازی با یک بازی در سبک دونده (Runner) مواجه نیستید که در فضایی نامتنهای و تکرارشونده بدون مقصد و هدف مشخصی می‌دود. یازیکن در جریان مراحل مختلف مقداری امتیاز و پول به دست می‌آورد که می‌تواند با این پول حرکاتی برای عبور سریع‌تر از موانع، خریداری کند. همچنین خرید و انجام این حرکات از ملزومات کسب امتیاز کامل در هر مرحله، برای دست‌یابی به مراحل جدیدتر است.

این بازی برای سنین 12 سال به بالا قابل انجام است ولی کسب امتیاز کامل و موفقیت در مراحل جدید، برای بزرگسالان هم چالش‌انگیز است.

مخصوص والدین

2

بازی «Vector» یک بازی موبایلی مناسب برای سنین 12 سال به بالا است که انجام این بازی برای بزرگسالان نیز در برخی مراحل دشوار و چالش‌انگیز است. داستان بازی در زمانی رخ میدهد که مدیر یک شرکت بزرگ قطعه‌ای برروی سر تمامی کارمندان خود قرارداده است تا به این ‌وسیله افکار و رفتار آنان را کنترل کند و آنان را وادار به انجام کار روزانه بدون قید و شرط کند. گردانندگان شرکت، ذهن تمامی کارمندان را با این قطعات کنترل و پیام‌هایی به صورت تکراری برای هدایت آنان پخش می‌کند. در این بین یکی از کارکنان، تحمل تداوم این وضع را ندارد و قطعه کنترل‌کننده را از روی سرخود برمیدارد. روند بازی با این اتفاق شروع می‌شود و بازیکن باید از دست مامورین امنیتی شرکت فرار کند.

به غیر از این مقدمه، بازی «مسیر» چندان داستان محور نیست. امّا به طور کلّی انگیزه کنشگری آواتار دونده، مشخصاً گریز از تلاش شرکت برای ایجاد انضباط افراطی است. این درون‌مایه کنش فرار شخصیت اصلی بازی که بازیکن آن را هدایت می‌کند معنای مشخصی می‌دهد و پیشبرد بازی را سرگرم‌کننده‌تر و هیجان‌انگیزتر میکند.

دربازی ویدئوهایی برای کسب امتیاز به صورت تبلیغاتی وجود داشته و همچنین بازیکن می‌تواند برای دستیابی به قابلیت‌های جدیدتر، از پول واقعی برای خرید حرکات جدید پارکور برای فرار از دست مأموران امنیتی استفاده نماید.

داستان کوتاه و زمینه‌ای بازی می‌تواند مجالی برای گفتگو بین فرزندان و والدین ایجاد کند. می‌توانید درباره اهداف استقرار نظام‌های انضباطی بخصوص در مورد فضاهایی مثل مدرسه که برای فرزندان‌تان آشناست با او گفتگو کنید. قواعدی که انضباط مجموعه‌ای مثل مدرسه را ایجاد می‌کند چه فوایدی دارد؟ چه تفاوت‌هایی میان رویه‌های انضباطی در محیط واقعی مثل مدرسه با آنچه که در این بازی در قالب رفتار انضباطی یک شرکت بازنمایی شده است وجود دارد؟ آیا انضباط الزاماً باعث ایجاد احساس فشار و تنگناست؟ محدودیت‌هایی که از طریق رویه‌های انضباطی بر رفتار اجتماعی ما در محیط هایی مثل مدرسه اعمال می‌شوند چه فوایدی دارند؟ اگر این محدودیت‌ها وجود نداشت چه پیامدهایی در فضای مدرسه به وقوع می‌پیوست؟ تفاوت تنگنا و محدودیت در چیست و اینکه آیا اساساً محدودیت را باید به چشم یک عامل آزاردهنده تلقی کرد؟

شخصیت اصلی بازی مسیر، از تنگنایی فرار می‌کند کاملاً افراطی و غیرموجّه به نظر می‌رسد. بنابراین مطلوب است در مورد اینکه رویه‌های انضباطی سنجیده اثرات مثبت برای مدیریت رفتارهای اجتماعی و نیز رشد اجتماعی افراد دارند با فرزندان‌تان صحبت کنید و برای آنان تمایز میان مقررات انضباطی سازنده و زورگویی بدون منطق را روشن کنید. 

 

نظرات کاربران

میانگین نظرات:

نظر شما درباره این بازی

الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
الزامی
پر کردن این فیلد الزامی است
comment
پر کردن این فیلد الزامی است

از ۱ تا ۵ به این بازی چه امتیازی میدهید؟

محمد مهربان ١٧ اسفند ١٣٩٩
عالیه