Spiritfarer
مخاطبین این بازی باید بدانند
بازی «Spiritfarer» یک بازی 2 بعدی در سبک ماجراجویی و مدیریتی است، که بازیکن به عنوان دختری به نام Stella در بازی ایفای نقش میکند. «استلا» یک دختر دریانورد است که با همراهی گربه بامزه خود (که می تواند به صورت اختیاری توسط بازیکن دیگری در حالت Co-Op کنترل شود) به عنوان Spiritfarer جدید انتخاب میشود.
Spiritfarer در بازی به عنوان یک مدیر کشتی اسطورهای است که در اقیانوسی پر از جزایر خارق العاده در جستجوی ارواح سرگردان است تا آنها در ابتدا به کشتی بیاورد و در نهایت، به استراحتگاه نهایی خود، را در سرزمین Everdoor ببرد. انجام این ماموریت، شما را به دهکدههای زیبای مملو از مزارع برنج، فانوسهای دریایی و حتی شهرهای شلوغ ارواح میبرد و در حالی که منابع را جمعآوری میکنید، باید کشتی خود را به گونهای ارتقا دهید تا بتوانید به سرزمینهای دورتر برای پیدا کردن تمامی ارواح سفر کنید. کنترل قایق به سادگی انتخاب یک نقطه در نمودار نقشه است که رفته رفته با روند بازی مناطق جدیدتری کشف میکنید.
روند بازی
هنگامی که مقصدی را برای سفر تعیین میکنید، کشتی شما به صورت خودکار به سمت آن حرکت می کند و بازی زمان زیادی برای انجام امور کشتی و تامین منابع در اختیار شما می گذارد. ارواح می توانند از شما بخواهند که برای آنها خانهای در کشتی بسازید، منابع خاصی را جمع آوری کنید یا از جزایر مشخصی دیدن کنید. اما شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از خواستههای ارواح را در اولویت قرار دهید. شما می توانید زمان سفر خود را صرف ماهیگیری در کشتی و سپس آزمایش دستورالعملهای جدید پخت در آشپزخانه کنید و یا با ارواح گپ بزنید تا در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید. شما میتوانید سازههایی برای به دستآوردن منابع جدید (مثل باغی برای پرورش درختان میوه) بسازید و یا در نجاری خود چوبها را به صورت الوار تکهتکه کنید. در این چرخه روز و شب بازی همیشه کار و ماموریتی برای انجام دادن وجود دارد و شما به عنوان بازیکن هرلحظه در حال رسیدگی به یکی از این ماموریتها هستید.
همچنین غرفههای صنایع دستی قابل ساختی وجود دارد که مواد خام مانند چوب و سنگ معدن موجود در جزایر را از طریق بازیهای کوچک (Mini Games) و ساده در عین حال جذاب، به اقلام قابل استفاده تبدیل میکنند. (مانند ماشین بافندگی که به شما امکان میدهد الیاف مختلف را به نخ و سپس نخ را به پارچه تبدیل کنید).
در واقع، در سرتاسر Spiritfarer، متوجه میشوید که همیشه انگیزهای برای کسب منابع جدید و تبدیل آنها به مواد اولیه وجود دارد. شما همیشه مطمئن میشوید که دانهها در باغتان وجود دارد و یک غذا در فر آشپزخانه در حال پختن است. بازیکن در بازی بیشتر به فکر اداره منابع و کارهای روزمره خود است تا رسیدن به مقصد تعیین شده.
داستان بازی
داستان این بازی الهام گرفته شده از شخصیت خیالی و افسانهای یونانی است به نام «شارون» است. شارون (شخصی که ماموریت اصلی بازی را به استلا میدهد)، در اساطیر یونانی، وظیفه حمل مردگان در قایق، در ازای پرداخت سکهای که در دهان جسد میگذاشتند، را برعهده داشته است. البته در بازی این داستان به صورت کاملا خلاقانه و بدون القای حس ترس از مرگ، به همراه رنگ ها و محیطی شاد طراحی شده است. تمامی ارواح و شخصیتهای بازی، حیوانهایی هستند که هر یک داستان کوچکی از خودشان را به اشتراک میگذارند و از علایق و خواستههای خود میگویند تا شما بدانید که چگونه میتوانید روحیه و حال آنان را از طریق غذای مورد علاقهشان خوب نگه دارید و آنها نیز هریک به نوعی به شما در سفر کمک میکنند. مثلا برای رشد گیاهان آهنگ میزنند و یا در مناطقی به شما کمک میکنند تا منابعی جدید به دست آورید.
البته داستان بازی تنها به صورت نوشتاری و بدون صداگذاری برای شخصیتها طراحی شده است که این امر روند داستانی را مقداری خسته کننده کرده و میل مخاطب برای توجه به داستان شخصیتها را کاهش میدهد.
Spiritfarer ترکیبی زیبا از یک بازی پلتفرمی اکشن و یک مدیریت شهری است که میتوان از آن به عنوان یکی از منحصر به فردترین و لذت بخشترین بازیها یاد کرد. روند داستانی طولانی آن پر از شخصیت های جذاب با داستانهای مملوس و تاثیرگذار است. اجرای داستان اسطورهای شارون، همیشه یک روایتی خستهکننده و تاریک داشته است اما سازندگان بازی Spiritfarer، با ترکیب رنگها، طراوت داستان، تبدیل شخصیتها به موجوداتی بامزه و انجام کارها به صورت سرگرمکننده، این روایت را به یک بازی مدیریتی بسیار زیبا تبدیل کردهاند.